وزیر خارجه انگلیس تداوم جنگ در سوریه را به روسیه نسبت داده است

تصویر آرشیوی از بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس

وزیر خارجۀ انگلیس تداوم جنگِ سوریه را به روسیه نسبت داده و این کشور را به ارتکاب احتمالیِ جنایت جنگی در سوریه متهم کرده است.

بوریس جانسون، در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه (4 مهر) منتشر شد، گفت: « رژیم پوتین نه تنها به اسد سلاح می‌دهد، بلکه در برخی موارد خود از آن سلاح هم استفاده می‌کند. روس‌ها در واقع خود در درگیریها مشارکت دارند.»

وی در حالی روسیه را به تداوم و تشدید جنگ در سوریه متهم می‌کند که مسکو به درخواست دولت دمشق به عملیات نظامی علیه ستیزه‌جویان تروریست در این کشور پرداخته است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز در اظهارات اخیر خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد: «مسکو همچنان بر موضع خود مبنی بر نبود هیچ جایگزینی برای فرآیند سیاسی پایبند است.»

وی همچنین به آتش‌بس اخیر که با میانجیگری روسیه و امریکا در حلب سوریه برقرار شد، اشاره کرد و گفت: «ارتش سوریه به آتش‌بس پایبند بود و یگان‌های خود را از مناطق مورد توافق میان روسیه و آمریکا عقب نشاند در حالی که مخالفان بارها آتش‌بس را نقض کردند.»

جنگنده‌های ائتلاف تحت هدایت امریکا (تصویر آرشیوی)

لاوروف همچنین حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف تحت فرمان امریکا علیه مواضع ارتش سوریه در دیرالزور را نقض آشکار آتش‌بس دانست و تاکید کرد: «پایان دادن به ارتباط میان مخالفان از یک سو و دو گروهک تروریستی داعش و جبهه‌النصره از سوی دیگر، اولویت اصلی راه‌حل سیاسی سوریه به شمار می‌رود تا برقراری آتش‌بس تضمین شود و بتوان ماموریت‌های بشردوستانه را انجام داد و تروریست‌ها نتوانند تحت عنوان مخالفان میانه‌رو از مجازات فرار کنند.»

سوریه نیز دوشنبۀ گذشته پایان آتش‌بسِ یک‌هفته‌ای حلب را اعلام کرد و با اشاره به عدم پایبندی تروریست‌ها به مفاد توافق آتش‌بس و استفادۀ آنان از این فرصت برای تجدید قوا، تمدید آن را ناممکن دانست.

سوریه بعد از اتمام آتش‌بس از عملیات نظامی جدید برای آزادسازی کامل شهر حلب و  بیرون راندن تروریست‌ها از شرق این شهر راهبردی خبر داد.

این در حالی است که تلاش برای برقراری مجدد آتش‌بس در این کشور تاکنون ناموفق بوده است.

سوریه از مارس 2011 صحنۀ ناآرامی و درگیری است.

بر اساس اعلام استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، بحران پنج سال اخیر در این کشور 400 هزار کشته برجای گذاشته است.

این در حالی است که سازمان ملل در سال 2014 اعلام کرد، دیگر آمار تلفات سوریه را به‌روز نخواهد کرد، چراکه این سازمان نمی‌تواند صحت آمار و ارقام دریافتی را تأیید کند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku