نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره تشدید بحران در حلب

تصویر آرشیوی از نشست شورای امنیت سازمان ملل (عکس از خبرگزاری آسوشیتدپرس)

شورای امنیت سازمان ملل دربارۀ بحران فزاینده در شهر حلبِ سوریه نشست اضطراری برگزار می‌کند.

نشست فوق‌العادۀ شورای امنیت سازمان ملل ساعت 11:00 روز یکشنبه (4 مهر) به وقت محلی، به درخواست امریکا، انگلیس و فرانسه، در نیویورک برگزار می‌شود.

این در خواست در حالی مطرح شده است که ستیزه‌جویان مورد حمایت کشورهای خارجی در شهر حلب در شمال غرب سوریه در نبرد علیه نیروهای ارتش متحمّل تلفات و خسارات سنگینی شده‌اند.

بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل، نیز دربارۀ تشدید درگیری در حلب ابراز نگرانی کرده و هشدار داده است استفاده از تسلیحات پیشرفته در این شهر ممکن است به جنایت جنگی منجر شود.

سازمان ملل می‌گوید افزایش حملات و بمباران شهر حلب و اختلال در تاسیسات آب، باعث محرومیت نزدیک به دو میلیون نفر از ساکنان این شهر از آب شده است.

تصویر آرشیوی درباره کمبود آب در حلب سوریه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

بر اساس گزارش سازمان ملل، در اثر حملات هوایی و بمباران حلب یک مرکز پمپاژ آب در این شهر آسیب دیده و یک ایستگاه دیگر نیز توسط معارضان تعطیل شده است.

صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)، روز شنبه اعلام کرد: «حملات شدیدِ شب گذشته به ایستگاه پمپاژ آب باب النیرب که آب حدود 250 هزار نفر را در شرق حلب تأمین می‌کند، آسیب زده است.»

بنا به اعلام یونیسف، «خشونت مانع رسیدن تیم تعمیرات به این ایستگاه شده است.»

حلب، دومین شهر بزرگ سوریه، از سال 2012 میلادی به دو بخش تقسیم شده که بخش غربی آن تحت کنترل نیروهای دولتی است و شرق آن در اشغال تروریست‌های مورد حمایت کشورهای خارجی قرار دارد.

آتش‌بسِ یک هفته‌ای در شهر حلب که چندی پیش با میانجیگری امریکا و روسیه برقرار شد، 19 سپتامبر پایان یافت.

ارتش سوریه دوشنبۀ گذشته پایان آتش‌بسِ یک‌هفته‌ای حلب را اعلام کرد و با اشاره به عدم پایبندی تروریست‌ها به مفاد توافق آتش‌بس و استفادۀ آنان از این فرصت برای تجدید قوا، تمدید آن را ناممکن دانست.

دولت دمشق تصریح کرد، حملات هواییِ گروه موسوم به ائتلاف  امریکا در نزدیکی شهر دیرالزور در شرق سوریه خلاف توافق آتش‌بس بوده است.

این حملات هوایی که در اثر آن بیش از 80 نظامی سوریه کشته و حدود 100 سرباز دیگر زخمی شدند، راه را برای پیش‌روی ستیزه‌جویان معارض تکفیری در منطقه فراهم کرد.

سوریه بعد از اتمام آتش‌بس از عملیات نظامی جدید برای آزادسازی کامل شهر حلب و  بیرون راندن تروریست‌ها از شرق این شهر راهبردی خبر داد.

این در حالی است که تلاش برای برقراری مجدد آتش‌بس در این کشور تاکنون ناموفق بوده است.

سوریه از مارس 2011 میلادی صحنۀ ناآرامی و درگیری است.

بر اساس اعلام استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، بحران پنج سال اخیر در این کشور 400 هزار کشته برجای گذاشته است.

این در حالی است که سازمان ملل در سال 2014 اعلام کرد، دیگر آمار تلفات سوریه را به‌روزرسانی نخواهد کرد، چراکه این سازمان نمی‌تواند صحت آمار و ارقام دریافتی را تأیید کند.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه که 22 بهمن 1394 منتشر شد، حدود 470 هزار نفر از مردم سوریه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ناآرامی‌های این کشور کشته و نزدیک 2 میلیون نفر زخمی شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku