چراغ سبز سنای امریکا برای فروش سلاح به عربستان

دیدار هیئت سعودی به ریاست محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی با باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا در واشنگتن (عکس از خبرگزاری فرانسه)

نمایندگان مجلس سنای امریکا با رد درخواست توقف فروش سلاح به عربستان سعودی، به اجرای توافق نظامی 1.15 میلیارد دلاری چراغ سبز نشان دادند.

طرح توقف فروش سلاح به عربستان با 71 رأی مخالف در برابر 27 رأی موافق تأیید نشد و بر این اساس واشنگتن توافق فروش تجهیزات نظامی از جمله تانک و انواع تسلیحات به ریاض را اجرایی خواهد کرد.

رند پال، سناتور جمهوری‌خواه کنتاکی و کریس مورفی، سناتور دموکرات کنتیکت، با اشاره به نقش عربستان سعودی در مناقشۀ یمن و سوابق گسترده نقض حقوق بشر در ریاض، با ارائۀ طرحی خواستار توقف فروش تجهیزات نظامی به عربستان سعودی شده بودند.

پنتاگون ماه گذشته اعلام کرد وزارت خارجه طرح فروش بیش از 130 دستگاه تانک رزمی آبرامز، 20 دستگاه خودروی زره‌پوش بازیابی و دیگر تجهیزات نظامی به ریاض را تأیید کرده‌است.

رند پال، سناتور جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

پال و مورفی با ارائه این طرح، تاکید کردند اجرای این توافق، علاوه بر سوابق ضعیف عربستان دربارۀ حقوق بشر، ممکن است بر رقابت تسلیحاتی در منطقه خاورمیانه دامن بزند.

مورفی پیش از جلسه سنا برای بررسی این طرح گفت هدفش لزوماً تصویب این طرح نبود، هدفش اعمال فشار بر عربستان سعودی و کم‌رنگ کردن نقش این کشور در بحران یمن بوده‌است.

پال در خلال جلسۀ سنا گفت مداخلۀ نظامی امریکا در عراق و سوریه غیرقانونی بود، چون واشنگتن موافقت کنگره برای آغاز این حملات را دریافت نکرده بود.

مورفی افزود همۀ بمب‌هایی که امریکا در اختیار عربستان سعودی قرار داده است، بر سر غیرنظامیان و حوثی‌ها در یمن ریخته می‌شود و از این بمب‌ها علیه «القاعده، دشمن قسم‌خوردۀ ما» استفاده نمی‌شود.

وی گفت این جنگ همچنین موجب شده است تا القاعده و داعش با سرعت بیشتر و به صورت گسترده‌تر رشد کنند.

مورفی از نمایندگان مجلس سنا پرسید: «در حالی که کتاب‌هایی که در داخل عربستان سعودی تهیه می‌شود بسیار شبیه کتاب‌هایی است که داعش برای جذب بمب‌گذارهای انتحاری پخش می‌کند، چطور می‌گویید شما دربارۀ از بین بردن داعش جدی هستید؟»

تجاوز نظامی عربستان سعودی به یمن از فروردین 1394 آغاز شده‌است. براساس اعلام سازمان ملل، از زمان آغاز حملات ائتلاف تحت امر عربستان تاکنون 10 هزار یمنی جان خود را از دست داده‌اند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku