News   /   ايران

«برنامۀ هسته‌ای اسرائیل تهدیدی واقعی علیه صلح و امنیت بین المللی است»

رضا نجفی، سفیر و نمایندۀ دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

رضا نجفی سفیر و نمایندۀ دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید برنامۀ هسته‌ای اسرائیل یک تهدید واقعی برای صلح و امنیت در جهان محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا، نجفی چهارشنبه (31 شهریور) طی سخنانی در نشست فصلی سپتامبر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به افشاگری اخیر کالین پاول، وزیر خارجۀ پیشین امریکا که گفته بود تل‌آویو 200 کلاهک هسته‌ای دارد، گفت: «... افشای اخیر ایمیل یکی از مقامات با اعلام در اختیار داشتن 200 کلاهک اتمی از سوی این رژیم می بایست موجب نگرانی شدید جامعۀ بین المللی باشد.»

وی افزود: «برای رژیم صهیونیستی که هرگز به هیچ یک از معاهدات بین المللی مربوط به منع سلاح‌های کشتار جمعی نپیوسته، رژیمی که هرگز از استفاده و توسعۀ سلاح‌های کشتار جمعی و از جمله سلاح‌های هسته ای دست بر نداشته، رژیمی که هرگز به بازرسان آژانس اجازۀ بازدید از تاسیسات هسته‌ای مخفی خود را نداده و ده‌ها کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد، سخن گفتن از نگرانی عدم اشاعه مضحک است.»

نجفی در ادامه گفت: «بگذارید این رژیم به ریختن اشک تمساح راجع به برنامۀ صلح آمیز هسته‌ای سایر اعضای آژانس ادامه دهد. اما مطمئناً این اقدام نمی‌تواند سرپوشی برای برنامۀ هسته‌ای این رژیم که تهدیدی واقعی علیه صلح و امنیت بین المللی است فراهم سازد.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: «اکنون بیش از یکسال از تصویب برجام می گذرد و به نهمین ماه اجرای آن وارد می شویم. درحالیکه ایران به اجرای کامل سهم خود در توافق ادامه می دهد که مورد تأیید آژانس نیز قرار گرفته است و درحالی که همۀ مفاد قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و همچنین قطعنامه‌های شورای حکام درخصوص موضوع هسته‌ای ایران مختومه شده‌اند، اجرای تعهدات سایر طرف‌های برجام رضایت بخش نیست.»

آژانس اتمی

گفتنی است ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان، 23 تیر 1394 در وینِ اتریش درباره برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) توافق کردند.

بر اساس برجام، قرار شد در ازای محدود شدن بخشی از فعالیت‌های اتمی ایران همۀ تحریم‌های مرتبط با برنامه اتمی جمهوری اسلامی لغو ‌شود.

نجفی افزود: «همان گونه که در ابتدای این مسیر اعلام کردیم ، اقدام متقابل و اجرای کامل تعهدات از سوی کشورهای پنج بعلاوۀ یک، اساس اصلی برجام و بخش بنیادین توافق برای ماندگاری آن بشمار می رود. توافق شد که رفع جامع همۀ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و کلیه تحریم‌های مرتبط هسته‌ای یکجانبه و چندجانبه می بایست به همکاری بیشتر با ایران در همۀ زمینه‌ها منجر شود که متأسفانه تابحال بطور کامل جامۀ عمل نپوشیده است.»

وی تأکید کرد: «نتایج عینی برجام بر همکاری با ایران در زمینه‌های مختلف، بویژه در بخش اقتصاد و تجارت، می بایست بشدت دنبال شود، در غیر این صورت آیندۀ توافق در معرض مخاطره خواهد بود. کشورهای پنج بعلاوۀ یک تعهد روشنی برای اجرای برجام با حسن نیت و در فضائی سازنده، بر اساس احترام متقابل و با پرهیز از هرگونه اقدام ناسازگار با متن، روح و نیت برجام که اجرای موفق آن را تضعیف کند بر عهده دارند. متأسفانه، برخی از آنها این چنین و منطبق با تعهدات شان عمل نمی کنند. اجازه دهید صریح باشم، اجرای ناقص برجام یک گزینه نیست.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 8 سپتامبر (18 شهریور) در گزارش فصلی خود دربارۀ ایران بار دیگر بر تعهد جمهوری اسلامی به برجام تأکید کرد.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku