«راهکار سیاسی؛ تنها راه‌حل بحران سوریه»

تصویری از نشست شورای امنیت سازمان ملل درخصوص بحران سوریه (31 شهریور 1395 - عکس از خبرگزاری فرانسه)

استفان دِ میستورا، فرستادۀ ویژۀ سازمان ملل در سوریه، در نشست شورای امنیت سازمان ملل در نیویورکِ امریکا درخصوص سوریه بار دیگر بر لزوم راهکار سیاسی برای حل این بحران تأکید کرد.

دِ میستورا با بیان اینکه راه‌حل سیاسی تنها راه برون‌رفت از بحران سوریه است، افزود: «بحران در سوریه نمی‌تواند از طریق نظامی حل شود.»

وی تأکید کرد در نهایت مردم سوریه باید برای سرنوشت حکومت خود تصمیم بگیرند.

دِمیستورا با اشاره به اینکه جنگ داخلی سوریه شدیدترین درگیری در قرن بیست و یکم بوده گفت: «اگر قرار است صلح در سوریه برقرار شود به گذار سیاسی نیازمندیم.»

هیچ راهی جز راه‌حل سیاسی وجود ندارد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه، در این نشست با تأکید بر اینکه روسیه همواره از راه‌حل مسالمت‌آمیز در سوریه استقبال کرده گفت: «برای بحران سوریه هیچ چاره‌ای جز راه‌حل سیاسی وجود ندارد.»

وی با بیان اینکه روسیه موارد متعددی از نقض آتش‌بس توسط تروریست‌ها را ثبت کرده، افزود: «نیروهای مخالف از محور کاستلو عقب‌نشینی نکردند، بلکه آتش‌بس را نقض کردند.»

لاوروف در ادامه گفت حملۀ نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا به نیروهای سوری نشان آشکاری از نقض آتش‌بس بود.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه، در نشست شورای امنیت سازمان ملل دربارۀ سوریه (31 شهریور 1395 - عکس از خبرگزاری فرانسه)

وی همچنین بر انجام تحقیق درخصوص حمله به کاروان امدادرسانی به حلب تأکید کرد.

لاوروف همچنین گفت در فهرست گروه‌های تروریستی در سوریه باید تجدیدنظر شود.

وی افزود همۀ طرف‌ها، و نه تنها نیروهای روسی و سوری، باید به آتش‎بس پایبند باشند. لاوروف تأکید کرد آتش‌بس یک‌طرفه از سوی سوریه و روسیه تنها به تقویت تروریست‌ها منجر می‌شود.

 لاوروف افزود تمام طرف‌ها بدون هیچ پیش‌شرطی باید در مذاکرات صلح شرکت کنند.

«از پرواز هواپیماهای سوری بر فراز مناطق غیر نظامی جلوگیری کنید»

جان کری، وزیر خارجۀ امریکا، نیز در این نشست گفت مردم سوریه از پیامدهای این درگیری‌ها رنج می‌برند.

جان کری، وزیر خارجۀ امریکا (راست)، در کنار بوریس جانسون، وزیر خارجۀ انگلیس، در نشست شورای امنیت سازمان ملل در خصوص سوریه (31 شهریور 1395 - عکس از خبرگزاری فرانسه)

کری افزود بحران سوریه شدیدترین فاجعۀ انسانی از زمان جنگ جهانی دوم است.

وی افزود حمله به کاروان امدادرسانی حلب «ضربه‌ای سهمگین» به آتش‌بس سوریه بود. کری دراین‌باره گفت: «آسیب‌هایی که به کامیون‌های کاروان امدادرسانی سازمان ملل وارد شده نمی‌تواند توسط خمپاره ایجاد شده باشد.»

وزیر خارجۀ امریکا همچنین تاکید کرد باید از حضور تمامی هوایماهایی که بر روی مناطق غیرنظامی پرواز می‌کنند، جلوگیری شود. او مدعی شد این کار می‌تواند به ار سر گیری آتش بس در سوریه و مذاکرات کمک خواهد کرد.  

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku