گزارش: کسری بودجۀ کشورهای عربی خلیج فارس در 2016 به اوج می‌رسد

بنا بر یک گزارش، مجموع کسری بودجۀ کشورهای شورای همکاری خلیج فارس احتمالاً در 2016 به رقم 153 میلیارد دلار برسد. (تصویر آرشیوی)

نتایج یک گزارش حاکی از آن است که میزان کسری بودجۀ کشورهای عربی حوزۀ خلیج فارس به خاطر کاهش درآمدهای نفتی، احتمالاً در سال جاری به اوج خود می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از موسسۀ تحقیقاتی کامکو، مجموع کسری بودجۀ شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس (عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، عمان، کویت و بحرین) در 2016 احتمالاً به رقم 153 میلیارد دلار برسد.

در گزارش این موسسۀ کویتی که سه‌شنبه منتشر شد، آمده است مجموع کسری بودجۀ این کشورها در سال گذشته میلادی 119 میلیارد دلار بود.

براساس این گزارش، 55 درصد از مبلغ کسری بودجۀ امسال مربوط به عربستان سعودی است؛ رقمی معادل بیش از 84 میلیارد دلار.

این کشور در سال گذشته میلادی نیز 98 میلیارد دلار کسری بودجه داشت.

این موسسۀ کویتی ادامه داد کسری بودجۀ کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در سال آینده کمتر شود.

با وجود این، کامکو پیش‌بینی کرده است که کسری بودجۀ این کشورها تا سال 2021 به طور میانگین سالی 100 میلیارد دلار باشد.

در این گزارش آمده است مجموع درآمدهای نفتی این شش کشور که در 2013 میلادی 735 میلیارد دلار بود در سال گذشته میلادی به 443 میلیارد دلار رسید.

کامکو احتمال داد درآمدهای نفتی این کشورها در 2016 کاهش یابد و به رقم 365 میلیارد دلار برسد.

این موسسۀ تحقیقاتی با اشاره به اینکه مخارج عمومی دولت‌های این شش کشور از 615 میلیارد دلار در 2014 به 563 میلیارد دلار در 2015 رسیده است، افزود این رقم احتمالاً در سال جاری به 519 میلیارد برسد.

این درحالیست که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای فرار از این وضعیت، تدابیری ریاضتی، از جمله کاهش یارانه‌های انرژی، مواد سوختی و دیگر خدمات را وضع کرده‌اند تا بدین شکل درآمدهای غیرنفتی را افزایش داده و از مخارج خود بکاهند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku