News   /   آسيا

نیروی دریایی چین و روسیه با عملیات نمادین برای تصرف یک جزیره به رزمایش مشترک خود پایان دادند

تصویری از رزمایش مشترک نیروی دریایی چین و روسیه در آبهای دریای جنوب چین

نیروهای دریایی روسیه و چین در ادامۀ رزمایش مشترک سالانۀ خود در منطقه مورد مناقشۀ دریای جنوب چین، به عملیات نمادین برای تصرف یک جزیره پرداختند.

شبکۀ تلویزیونی «سی‌سی‌تی‎وی» روز دوشنبه (29 شهریور) گزارش داد، ماموریت تصرف جزیره در قالب رزمایش «دریای مشترک 2016» با شرکت نیروهای دریایی روسیه و چین در آب‌های ساحلی استان گوانگ‌دونگ در جنوب چین، انجام شد.

ماموریت رزمایشی نیروهای دریایی روسیه و چین با شرکت کشتی‌های جنگی، نیروهای تفنگدار، بالگردها و تجهیزات زرهی، در چارچوب نبردی واقعی اجرا شد.

به گفتۀ مقامات، رزمایش مشترک روسیه و چین که از 12 سپتامبر آغاز شده بود، با اجرای این ماموریت رزمایشی، پایان یافت.

در این رزمایش، ده کشتی چین شامل ناوشکن، ناوچه، کشتی‌های فرود، کشتی‌های تدارکاتی و زیردریایی، به همراه 11 فروند هواپیما، هشت بالگرد و 160 نیروی تفنگدار شرکت داشتند.

چند کشتیِ بزرگِ ضد زیردریایی روسیه نیز در این رزمایش حضور داشتند.

یکی از افسران نیروی دریایی روسیه گفته است رزمایش مشترک روسیه و چین بر درک متقابل دو کشور که در شورای امنیت سازمان ملل از حق وتو برخوردارند، افزوده است.

تصویری از ورود یک ناوشکن روسی به بندر ژان‌جیانگ در آبهای ساحلی استان گوانگدونگ در جنوب چین (12 سپتامبر 2016، عکس از خبرگزاری فرانسه)

دریادار یو مانجیانگ، فرماندۀ نیروی دریایی چین، گفته است دو کشور پیش از این در دیگر مناطق آبی چین رزمایش برگزار کرده‌ و بالطبع گزینۀ انتخابی برای رزمایش اخیر، آبهای این منطقه بوده است.

وی با تاکید بر این که در این رزمایش هیچ طرف سومی هدف نیست، افزود برخی افراد و کشورها این رزمایش مشترک را نشانه‌ رفته‌ و ادعاهایی را مطرح می‌کنند که اصلا ضرورتی ندارد.

سال گذشته میلادی، روسیه و چین در آب‌های دریای ژاپن و مدیترانه به رزمایش پرداختند اما این نخستین بار بود که دو کشور در آبهای مورد مناقشه رزمایش برگزار کردند.

پکن تقریبا همۀ دریای جنوب چین را جزء قلمرو این کشور می‌داند در حالی که تایوان، برونئی، ویتنام، مالزی و فیلیپین نیز بر این منطقه ادعای مالکیت دارند.

چین بیشتر مناطق و جزایر دریای جنوب چین را که دارای منابع انرژی بسیار غنی است و از اهمیت استراتژیک برخوردار است، از آنِ خود می‌داند در حالی که تایوان، برونئی، ویتنام، مالزی و فیلیپین نیز بر این مناطق ادعای مالکیت دارند.

امریکا نیز که از سال 2011 راهبرد منطقه‌ای خود را بر آسیا به ویژه جنوب شرق آن متمرکز کرده، به دنبال کسب منافع بلند مدت است و با حضور خود در منطقه، نگرانی چین و روسیه را برانگیخته است.

دیوان بین‌المللی لاهه، 22 تیر 1395 (جولای 2016)،  پیرو شکایت فیلیپین از چین، با صدور حکم، ادعای مالکیت دولت پکن را بر بخشی از دریای جنوب چین و منابع موجود در آن، رد کرد.

چین نیز در مخالفت با حکم دیوان لاهه دربارۀ جزایر و مناطق مورد مناقشه، اعلام کرد این رأی را «نمی‌پذیرد و به رسمیت نمی‌شناسد.»

روسیه در این مناقشه از چین حمایت می‌کند در حالی که امریکا به جانبداری از فیلیپین پرداخته و پکن را تحت فشار قرار داده است.

حضور ناوهای جنگی امریکا در دریای جنوب چین نیز بر نگرانی چین و روسیه افزوده است.

پکن و مسکو از حضور مداخله‌جویانۀ امریکا در دریای جنوب چین انتقاد کرده و گفته‌اند این گونه حرکات تنها بر تنش در منطقه می‌افزاید.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku