اردوغان: امکان پیشروی نیروهای تحت حمایت ترکیه به جنوب سوریه

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، گفته است معارضان سوری مورد حمایت ترکیه مناطق تحت کنترل خود در شمال سوریه را با پیشروی به سمت جنوب گسترش می‌دهند.

اردوغان دوشنبه در یک نشست خبری پیش از سفر به نیویورک برای شرکت در نشست سالانۀ مجمع عمومی سازمان ملل گفت گروه‌های معارض سوری مورد حمایت آنکارا می‌توانند به سمت جنوب سوریه نیز پیشروی کنند.

وی افزود این نیروها اکنون در نزدیکی شهر الباب که تحت کنترل داعش است، مستقر هستند.

رئیس‌جمهور ترکیه افزود «منطقۀ امن» می‌تواند تا 5 هزار کیلومتر گسترش یابد.

آنکارا از 3 شهریور عملیات «سپرِ فرات» را در خاک سوریه آغاز کرد و هدف از این عملیات را آزادی منطقه مرزی شمال سوریه از تصرف داعش و پایان دادن به سیطره نیروهای کردتبار مخالف آنکارا در این منطقه عنوان کرد.

ترکیه همچنین از پیشروی شبه‌نظامیانِ گروه موسوم به «ارتشِ آزاد سوریه» که از گروه‎‏‌های معارض دولت سوریه است، در شمال این کشور، پشتیبانی می‏‎کند.

اردوغان افزود: «در عملیات سپر فرات ۹۰۰ کیلومتر از وجود تروریست‌ها پاکسازی شده است. این منطقۀ امن در حال گسترش به سمت جنوب است.»

نظامیان و تانک‌های ارتش ترکیه در مناطق شمالی سوریه (عکس آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «جرابلس و الراعی پاکسازی شد، ما اکنون به سمت الباب حرکت می‌کنیم...ما به آنجا می‌رویم و اجازه نمی‌دهیم داعش تهدیدی برای ما باشد.»

عملیات موسوم به سپر فرات در حالی آغاز شد که ترکیه به حمایت گسترده از گروه تروریستی داعش متهم است. سوریه این عملیات را محکوم کرده و آن را نقض حاکمیت خود خوانده است.

ترکیه همچنین بارها بر لزوم ایجاد یک منطقۀ امن یا «منطقۀ پرواز ممنوع» در خاک سوریه تأکید کرده است. مقام‌های این کشور معتقدند ایجاد این منطقه برای جلوگیری از ورود پناهجویان سوری به ترکیه و دیگر مناطق ضروری است. اما این پیشنهاد ترکیه با مخالفت هم‌پیمانان غربی این کشور روبرو شده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku