News   /   اروپا

نتایج اولیه: پیروزی حزب پوتین در انتخابات پارلمانی

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه (راست)، در کنار دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر این کشور و رئیس حزب «روسیۀ متحد» در ستاد انتخاباتی این حزب همزمان با برگزاری انتخابات پارلمانی (28 شهریور 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

نتایج اولیۀ انتخابات پارلمانی روسیه حاکی از آن است که نمایندگان حزب ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، اکثریت کرسی‌های دوما را کسب کرده‌اند.

انتخابات پارلمانی روسیه صبح یکشنبه (۲۸ شهریور) آغاز شد و هنوز نتایج نهایی و قطعی آن اعلام نشده است. مردم روسیه در این انتخابات ۴۵۰ نمایندۀ دوما را برای یک دورۀ پنج‌ساله انتخاب کردند.

خبرگزاری فرانسه با استناد به نتایج شمارش حدود 90 درصدِ آراء اعلام کرد تا صبح روز دوشنبه، حزب «روسیۀ متحدِ» پوتین بر دیگر احزاب برتری داشته است.

براساس این گزارش حزب پوتین 54.3 درصد آراء را به دست آورده است که این به معنای دستیابی به 338 کرسی در مجلس است.

یکی از مراکز اخذ رأیِ انتخابات پارلمانی روسیه در مسکو، پایتخت این کشور (28 شهریور 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

حزب روسیۀ متحد به رهبری دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه در حال حاضر نیز اکثریت مطلق را در دوما در اختیار دارد. در این دوما تنها تعداد انگشت‌شماری از مخالفان رئیس‌جمهور روسیه، حضور دارند.

دو حزب دیگری که پس از حزب روسیۀ متحد، آراء مردمی را به دست آورده‌اند، کمونیست‌ها و ملی‌گرایان حزب لیبرال دموکرات هستند که از حامیان حزب حاکم به حساب می‌آیند. 

مردم کریمه برای اولین بار در این انتخابات شرکت کردند. این شبه‌جزیره دو سال پیش در پی برگزاری یک همه‌پرسی از اوکراین جدا و به فدراسیون روسیه ملحق شد.

دخالت نیروهای امنیتی اوکراین در درگیری روس‌گرایان با ملی‌گرایانِ اوکراین در مقابل سفارت روسیه در کی‌یف، پایتخت اوکراین، 28 شهریور 1395

روز یکشنبه گزارش‌هایی از درگیریِ رأی‌دهندگان با ملی‌گرایانِ اوکراین، در سفارت روسیه در کی‌یف، محل رأی‌گیری از روس‌های اوکراین منتشر شد.

مخالفان کرملین به هنگام برگزاری این انتخابات مقابل سفارت روسیه در کی‌یف تظاهرات کردند که به درگیری‌هایی با روس‌گرایان و دستگیری چند تن منجر شد.

انتخابات پارلمانی قبلی در سال 2011 برگزار شد. در این انتخابات، طرح برخی اتهامات مبنی بر تقلّب در برخی حوزه‌های انتخابی به تظاهرات، اعتراضات خیابانی و ناآرامی‌هایی در برخی مناطق و شهرهای روسیه منجر شد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku