حملۀ ائتلاف امریکا به ارتش سوریه؛ 62 کشته

جنگنده‌های ائتلاف تحت هدایت امریکا (تصویر آرشیوی)

بنا بر اعلام روسیه، در حملۀ هوایی جنگنده‌های ائتلاف تحت هدایت امریکا به فرودگاه نظامی دیرالزور 62 نفر از نیروهای ارتش سوریه کشته شده‌اند.

ارتش روسیه در بیانیه‌ای نوشت: «جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی ضد‌تروریسم به نیروهای دولتی که در فرودگاه دیرالزور در محاصرۀ داعش بودند، چهار بار  حمله کردند. در این حمله‌ها 62 سرباز سوری کشته و حدود 100 نفر زخمی شدند.»

در این بیانیه آمده است دو جنگندۀ اف-16 و دو جت اِی-10 برای انجام این حمله از عراق وارد حریم هوایی سوریه شدند.

مسکو ادامه داد: «درست بعد از بمباران ائتلاف، عناصر داعش حمله را آغاز کردند. اگر این بمباران ناشی از اشتباه در تعیین اهداف باشد، نشان می‌دهد که این مسئله پیامد مستقیم امتناع امریکا از هماهنگی با روسیه در مبارزه با گروه‌های تروریستی در سوریه است.»

در همین حال، ستاد کل ارتش سوریه این حادثه را «تجاوزی جدی و فاحش» به نیروهای دولتی خواند و افزود این حمله‌ها «مدرکی قاطع» مبنی بر حمایت ائتلاف تحت هدایت امریکا از داعش است.

ارتش امریکا نیز با اذعان به انجام دادن این حمله خاطر نشان کرد بعد از آنکه مقام‌های روس اعلام کردند این مواضع متعلق به ارتش سوریه بوده است، حمله خود را متوقف کرده‌اند.

امریکا در بیانیه‌ای افزود: «نیروهای ائتلاف (تحت هدایت امریکا) فکر می‌کردند در حال حمله به مواضع داعش هستند.»

جت اِی-10 ارتش امریکا (تصویر آرشیوی)

در این بیانیه آمده است ائتلاف هرگز عامدانه به نیروهای سوری حمله نمی‌کند و امریکا این حمله و چگونگی وقوع آن را بررسی خواهد کرد.

گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد در این حمله‌ها دست‌کم 80 سرباز سوری کشته شده‌اند.

در عین حال، ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل، در جلسه‌ای که بعد از این حمله به درخواست مسکو در شورای امنیت برگزار شد، تصریح کرد به نظر نمی‌رسد این حمله‌ها از روی اشتباه انجام شده باشد.

چورکین با اشاره به اینکه این حمله «دو روز پیش» از اجرای کامل توافق امریکا و روسیه انجام شده است، گفت: «اینکه امریکا در چنین زمانی به انجام این حملۀ خاص پرداخت، بسیار مشکوک است. گروه اجرایی مشترک قرار بود کار خود را از 29 شهریور آغاز کند. پس اگر امریکا می‌خواست حمله‌ای کارامد علیه (جبهه) النصره یا داعش در دیرالزور یا دیگر نقاط انجام دهد، می‌توانست دو روز صبر کند و حمله را با ارتش ما هماهنگ کند... اما آنها این عملیات عجولانه را انجام دادند.»

تصویر آرشیوی از نشست شورای امنیت سازمان ملل

سامانتا پاور، نماینده امریکا در سازمان ملل، از آغاز تحقیقات دربارۀ این حمله خبر داد و به خاطر جان باختن نظامیان سوری ابراز تأسف کرد.

یکی از مسئولان کاخ سفید نیز گفت: «امریکا مراتب تأسف خود را به خاطر کشته شدن غیرعامدانه سربازان سوریه در حمله روز شنبۀ ائتلاف تحت امر امریکا به دولت روسیه اعلام کرد.»

این حمله در حالی صورت گرفته است که آتش‌بس در سوریه از ساعت 19 دوشنبه به وقت محلی برقرار شد.

این آتش‌بس هفت‌روزه که 28 شهریور منقضی می‌شود، مشمول گروه‌های تروریستی داعش و جبهۀ فتح‌الشام (جبهه‌النصره) نیست.

در همین حال، جان کری، وزیر خارجۀ امریکا و سرگئی لاوروف، همتای روس او، هفتۀ گذشته در گفتگویی تلفنی با تمدید این آتش‌بس به مدت 48 ساعت موافقت کردند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku