News   /   اروپا

پیش‌بینی برگزاری راهپیمایی گسترده در آلمان علیه معاهده‌های تجارت بین‌المللی با امریکا

راهپیمایی مردم آلمان علیه معاهده‌های تجارت بین‌المللی در برلین، 24 شهریور 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

پیش بینی می‌شود صدها هزار نفر از مردم در سراسر آلمان در اعتراض به پیمان تجارت آزاد بین امریکا و اتحادیۀ اروپا در شهرهای مختلف این کشور راهپیمایی کنند.

رولند سوئس، عضو گروه مخالف جهانی سازی موسوم به «اتک» شنبه (27 شهریور) در این باره گفت: «ما امیدواریم بیش از 250 هزار نفر به این راهپیمایی سراسری بپیوندند.»

قرار است این اقدام اعتراضی در 7 شهر آلمان از جمله برلین، پایتخت و فرانکفورت، قطب اقتصادی این کشور صورت بگیرد.

امریکا و اتحادیۀ اروپا مذاکرات دربارۀ پیمانِ موسوم به «مشارکت تجاری و سرمایه‌گذاری دو سوی اقیانوس اطلس» را در سال 2013 با هدف ایجاد بزرگ‌ترین بازار تجارت آزاد جهان با حدود 850 میلیون مشتری آغاز کردند.

با توجه به اینکه باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا می‌خواهد این معاهده پیش از پایان دورۀ ریاست جمهوری وی در ماه ژانویه نهایی شود، قرار است دور جدید گفتگوها اکتبر آغاز شود.

گروه‌های حامی مصرف‌کنندگان بیم آن دارند که امضای این معاهده به بی‌توجهی به بازار کار اتحادیۀ اروپا و استانداردهای زیست‌محیطی و برون‌سپاری و بیکاری بیشتر منجر شود.  

راهپیمایی مردم آلمان علیه معاهده‌های تجارت بین‌المللی در برلین، 24 شهریور 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)
راهپیمایی مردم آلمان علیه معاهده‌های تجارت بین‌المللی در برلین، 24 شهریور 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

یکی دیگر از مسائل مشکل‌آفرین در ارتباط با پیمان تجاری امریکا-اتحادیۀ اروپا طرح‌ها برای ایجاد یک دادگاه ویژه به منظور رسیدگی به شکایات شرکت‌ها علیه دولت‌ها به علت نقض مسائل قانونی است. مخالفان معتقدند این دادگاه به شرکت‌ها اجازه می‌دهد با سیاست‌های عمومی دولت‌ها مخالفت کنند.

دولت‌های اروپایی بر سر این پیمان با یکدیگر اختلاف دارند.

با وجود اینکه دولت فرانسه با این پیمان مخالفت کرده و مانوئل والس، نخست وزیر این کشور پایان گفتگوها را خواستار شده آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان از این پیمان حمایت کرده است.

با این وجود سیگمار گابریل، معاون مرکل و وزیر اقتصاد آلمان ماه گذشته اعلام کرد مذاکرات دربارۀ «مشارکت تجاری و سرمایه‌گذاری دو سوی اقیانوس اطلس» عملاً شکست خورده است. وی در سخنانی که از اختلاف آشکار میان دولتمردان آلمانی بر سر این موضوع حکایت می‌کرد، تأکید کرد: «اروپایی‌ها نباید در برابر خواسته‌های (امریکایی‌ها) تسلیم شوند.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku