News   /   ايران

«تمایل چین برای ساخت چهارمین نیروگاه هسته‌ای در جنوب ایران»

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است چین برای ساخت چهارمین نیروگاه هسته‌ای در منطقۀ مکران در جنوب ایران ابراز تمایل کرده است.

علی اکبر صالحی سه‌شنبه در گفتگو با خبرگزاری کیودوی ژاپن گفت: «شرکت‌های چینی مایل به ساخت نیروگاه اتمی برای تولید برق در ایران هستند و پیشنهاد پشتیبانی مالی نیز داده‌اند.»

وی افزود: «چینی‌ها از این منطقه برای انتخاب سایت بازدید کرده‌اند اما ما هنوز به توافق نهایی دست پیدا نکرده‌ایم.»

صالحی در ادامه گفت: «چند کشور اروپایی نیز مذاکرات اولیه با ایران را در این زمینه آغاز کرده‌اند، اما هنوز توافقی حاصل نشده است.»

به گزارش کیودو، تهران و مسکو ابتدای هفتۀ جاری ساخت فاز دوم نیروگاه بوشهر را آغاز کردند. بنابراین چین و روسیه تاکنون موقعیت خود را به عنوان تأمین‌کنندگان تجهیزات هسته‌ای ایران تثبیت کرده‌اند. 

 

مراسم کلنگ‌زنی واحدهای جدید نیروگاه بوشهر با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی (20 شهریور 95 - عکس از ایرنا)

ایران آمادۀ خرید راکتور هسته‌ای از ژاپن

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین از آمادگی ایران برای خرید راکتورهای هسته‌ای از ژاپن خبر داد.

صالحی گفت: «اگر پیشنهاد فروش نیز با پشتیبانی تجاری پرسود همراه باشد، ایران از ژاپن راکتورهای هسته‌ای می‌خرد.»

وی افزود: «به طور قطع اگر پیشنهاد یا طرح پیشنهادی از ژاپن دریافت کنیم که از نظر ما جالب باشد حتما آماده‌ایم تا وارد مذاکرات در این زمینه شویم. هرچند ایران تاکنون این موضوع را با طرف ژاپنی در میان نگذاشته است.»

تصویر آرشیوی از نمونۀ نیروگاه اتمی بوشهر که 31 مرداد 1395 رونمایی شد

صالحی ادامه داد: «ژاپن کشوری بسیار محتاط است بنابراین ما باید تا زمانی که مسائل به تدریج تکامل پیدا کند، صبر کنیم. ما عجله نداریم. هر زمان که ژاپنی‌ها آماده باشند ما نیز آماده‌ایم.»

به گفتۀ این مقام ایرانی، ژاپنی‌ها حدود هفت سال پیش برای همکاری با ایران به منظور ساخت تأسیسات برق هسته‌ای جدید ابراز تمایل کرده بودند. هرچند نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به توسعۀ برنامه هسته‌ای ایران سبب شد تا آن‌ها موضع محتاطانه‌تری را به آغاز مجدد مذاکرات حتی پس از حل این نگرانی‌ها با اجرای توافق هسته‌ای اتخاذ کنند.

صالحی افزود: «اکنون ما توافق هسته‌ای را داریم اما هنوز نشانه‌ای که حاکی از ورود دولت یا صنعت ژاپن برای رایزنی با ما باشد مشاهده نکرده‌ایم. با این حال هنوز فضای همکاری ایران و ژاپن در زمینۀ ایمنی هسته‌ای به ویژه در حوزۀ آموزش کارشناسان ایرانی از جمله در زمینۀ پادمان‌ها، ایمنی و امنیت وجود دارد. همه چیز در این زمینه به خوبی در حال پیش‌روی است. این موضوعی است که اتحادیۀ اروپا نیز به آن تمایل دارد.»

وی در ادامه بیان کرد: «ژاپن و اتحادیۀ اروپا برای تأسیس یک مرکز عالی در حوزۀ مسائل ایمنی در ایران ابراز تمایل کرده‌اند. بنابراین ممکن است یک همکاری سه جانبه میان ایران، اتحادیۀ اروپا و ژاپن در این زمینه شکل بگیرد.»

صالحی گفت: «ما پیش‌بینی می‌کنیم که از ژاپنی‌ها بیش از آن‌چه آن‌ها از ما فراخواهند گرفت، یاد می‌گیریم. چیزهای زیادی وجود دارد تا از ژاپنی‌ها یاد بگیریم چراکه آن‌ها پس از چندین دهه ادارۀ نیروگاه‌های برق هسته‌ای تجربۀ زیادی در این زمینه دارند به ویژه تجربۀ ارزشمندی که آن‌ها از حادثۀ تأسف‌برانگیز فوکوشیما اندوخته‌اند.»

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku