مخالفت گروه تروریستی «ارتش آزاد سوریه» با آتش‌بس در سوریه

تصویر نیروهای گروه تروریستی «ارتش آزاد سوریه»

گروه تروریستی «ارتش آزاد سوریه» با آتش‌بس مورد توافق امریکا و روسیه در سوریه، مخالفت کرده‌است.

به گزارش روزنامۀ رأی الیوم، عناصر وابسته به گروه موسوم به «ارتش آزاد سوریه» روز دوشنبه با قاطعیت، مخالفت خود را با آتش‌بس مورد توافق روسیه و آمریکا اعلام کردند.

این گروه مدعی شده است آتش‌بسِ مذکور بدون ایجاد منطقۀ پرواز ممنوع و ممانعت از پرواز جنگنده‌های روسی و سوری بی‌فایده است.

این گروه تروریستی گفته‌ است: «ما با از دست‌دادن مواضع استراتژیک خود در مقابل ورود مواد غذایی به مناطق تحت محاصره و یا توقف چند روزۀ بمباران‌های هوایی موافقت نخواهیم کرد».

«ارتش آزاد سوریه» با ادعای آنچه آن را نبودِ اراده بین‌المللی برای جلوگیری از کشتار مردم سوریه توصیف کرد، گفته است: «ما سلاح خود را بر زمین نخواهیم گذاشت و تا پایان با حکومت و ارتش سوریه خواهیم جنگید.»

این گروه تروریستی، یکی دیگر از دلایل رد این آتش‌بس را فقدان هرگونه سازوکار نظارت و یا مجازات حکومت سوریه در صورت اقدام به نقض آتش‌بس عنوان کرده است.

از طرفی «ارتش آزاد سوریه» در بیانیۀ خود ادعا کرد این آتش‌بس، به حکومت سوریه فرصت می‌دهد تا به پیشروی‌هایِ استراتژیک خود که در گذشته از انجام آن عاجز بود، ادامه دهد.

تروریست‌هایِ «ارتش آزاد سوریه» همچنین با مستثنی‌‌کردن جبهۀ «فتح الشام» یا همان «جبهۀ النصره» سابق، نماینده گروه تروریستی القاعده در سوریه از آتش‌بس، مخالفت کرده است.

تصویر نیروهای گروه تروریستی « أحرار الشام»

روز یک‌شنبه نیز «ابویوسف المهاجر» سخنگوی گروه تروریستی «أحرارالشام» اعلام کرد به توافق آمریکا و روسیه برای برقراری آتش‌بس توجه نخواهد کرد.

«المهاجر» با بیان اینکه گروه متبوع وی درخصوص این توافق هیچ‌گونه رایزنی نداشته است تأکید کرد: «توافقات، تنها بین این دو کشور صورت‌گرفته‌ و آمریکا در نقش میانجی ظاهر شده است.»

این در حالی است که آتش‌بس در سوریه، که به میانجیگری روسیه و امریکا حاصل شده، عصر دوشنبه به وقت محلی اجرایی شد.

ارتش سوریه ساعت 19 روز دوشنبه به وقت محلی اعلام آتش‌بس کرد و گفت «رژیم آرامش» به مدت 7 روز در سراسر سوریه برقرار خواهد بود.

ارتش سوریه همچنین اعلام کرد این حق برای دولت محفوظ است که در برابر هرگونه نقض آتش‌بس از سوی «گروه‌های مسلح»، با آنان مقابله کند.

هدف اولیه از برقراری این آتش‌بس که با میانجی‌گریِ روسیه و امریکا در سوریه برقرار شده‌، ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم این کشور عربی عنوان شده‌است.

پیشتر نیز نیروهای کرد موسوم به یگان‌های مدافع خلق، ضمن استقبال از برقراری آتش‌بس در سوریه، بر پایبندی خود به توقف درگیری‌ها در این کشور تأکید کرده بودند.

سرگئی لاوروف (راست) و جان کری، وزرای خارجه روسیه و امریکا پس از توافق برقراری آتش‌بس در سوریه؛ 20 شهریور 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

 بنا بر اعلام نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه، بحران 5 سال اخیر در این کشور 400 هزار کشته برجای گذاشته است.

این در حالی است که سازمان ملل در سال 2014 اعلام کرد دیگر آمار تلفات سوریه را به‌روزرسانی نخواهد کرد، چراکه این سازمان نمی‌تواند صحت آمار و ارقام دریافتی را تأیید کند.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه که 22  بهمن 1394 منتشر شد، حدود 470 هزار نفر از مردم سوریه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این ناآرامی‌ها کشته و بیش از 1.9 میلیون نفر زخمی شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku