واکنش ایران به یکسونگری و مواضع تکراریِ مقامات بحرین

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران

وزارت امور خارجۀ ایران در واکنش به اظهاراتِ مداخله‌جویانۀ وزیر امور خارجۀ بحرین و ادعای منامه مبنی بر «سیاسی کردن» حج توسط جمهوری اسلامی به منامه هشدار داده است.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه، بهرام قاسمی سخنگوی وزارتِ امورِ خارجۀ ایران، ادعای مقامات بحرین را رد کرده است.

 قاسمی در واکنش به این ادعای وزارت امور خارجۀ بحرین به وی توصیه کرد: «بهتر است به جای یکسونگری و اتخاد مواضع تکراری، دستوری برخی به خطارفتگان در منطقه، دل مشغولی‌های خود را معطوف به معضلات داخلی کشور خود نمایید.»

 قاسمی افزود: «از پرداختن به مسائلی که مربوط به مهمترین آئین مسلمانان می‌باشد؛ آنهم بدون اشاره به کشتار بی‌گناهان مسلمان حادثۀ منا درسال گذشته، خودداری و از پیگیری خط تفرقه در جهان اسلام پرهیز نمایید.»

اظهارات وزارت خارجۀ بحرین پس از آن مطرح شده است که چند روز پیش ولیعهد عربستان، ایران را به تلاش برای سیاسی کردن حج متهم کرده بود.

 

شیخ خالد بن حمد آل خلیفه، وزیر امور خارجۀ بحرین در کنار جان کری وزیر امور خارجۀ آمریکا

 در پی این اظهارات، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران سخنان وی را «فرار به جلو» خواند و گفت او و «حکام سعودی باید پاسخگوی ملت‌های داغدار حادثۀ منا» باشند.

بهرام قاسمی سه‌شنبه گفت: «او که این چنین بر لزوم حفظ امنیت حج تأکید می‌کند باید درماندگیِ دولتش را در حفظ امنیت حج سال گذشته به یاد آورده و پاسخگوی ملت‌های داغدار حادثه منا باشد.»

وی افزود: «حاکمانی که امروز داعیۀ حفاظت از آموزه‌هایِ اسلامی را دارند باید پیش از آن به تعقیب قضایی مقصرانی همت گمارند که جان حجاج مظلوم را بی‌ارزش شمرده و مانع از تشکیل هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی اسلامی شدند.»

این اظهارات مداخله‌جویانه در شرایطی صورت می‌گیرد که بحرین همواره ایران را به مداخله در امور داخلی آن کشور متهم می‌کند. جمهوری اسلامی ایران قویا این ادعاها را رد کرده و می‌گوید تنها به موارد نقض حقوق بشر در بحرین توجه دارد.

سازمان‌های مهم حقوق بشری مانند عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر از سرکوب اعتراض‌های ضددولتی در بحرین از جمله بازداشت فعالان، روش‌های خشونت‌آمیز برای متفرق کردن معترضان و سانسور رسانه‌ای در ارتباط با اعتراض‌ها انتقاد می‌کنند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku