News   /   آسيا

نوشداروی دیرهنگام اوباما برای قربانیانِ بمب‌های امریکایی در لائوس

تصویری آرشیوی از عملیات خنثی‌سازی بمب‌های خوشه‎ای امریکا که حدود 40 سالِ پیش بر سر مردم کشور لائوس در جنوبِ‌شرقِ آسیا ریخته شد.

رئیس جمهور امریکا وعده داده است که 90 میلیون دلار برای خنثی‌سازی 80 میلیون بمب خوشه‎ایِ منفجر نشدۀ امریکایی در کشور لائوس اختصاص دهد.

باراک اوباما که برای دیدار با رهبران کشورهای شرقی و جنوبِ‌‍شرقیِ آسیا در کشور لائوس به سر می‌برد، طی این سفر که اولین دیدار یک رئیس‌جمهور امریکایی از لائوس است، وعده داد که با اختصاص این پول در عملیات سه‌سالۀ پاکسازی بمب‌های امریکایی در این کشور مشارکت کند.

امریکا حدود 40 سال پیش در «جنگی سری» در زمان جنگ امریکا با ویتنام بیش از 2 میلیون تُن مواد منفجره بر سر مردم کشور لائوس ریخت.

بیش از 80 میلیون بمب‌‎منفجر نشده در لائوس، میراث عملیات آژانس اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) طی سال‌های 1964 تا 1973 میلادی در این کشور است.  

امریکا اعلام کرد با اجرای این عملیات سری سعی داشته خطوط امدارسانیِ مبارزان ویتنامی را از کشور همسایۀ آن، لائوس، قطع کند و از نیروهای وفادار به دولتِ لائوس که در آن دوره علیه نیروهای کمونیست در شمالِ این کشور مبارزه می‌کردند، حمایت کند.

در بمبارانِ هولناکِ لائوس که یکی از سنگین‌ترین بمباران‌های هوایی در طول تاریخ است، بیشتر از بمب‌های خوشه‎ای استفاده شد. مهمات و جنگ افزارهای خوشه‌ای حامل ده‌ها و یا صدها خوشه بمب‌ (بچه بمب) هستند که با اصابت به هدف در منطقه‌ای وسیع که اغلب به گستردگی یک میدان فوتبال است، پراکنده می‌شوند. بسیاری از این خوشه‌ بمب‌ها منفجر نمی‌شوند و محوطه را به یک میدان مین بالقوه تبدیل می‌کنند.

یکی از قربانیانِ انفجار بمب‌های عمل‌نکردۀ امریکا در کشور لائوس

بمب‌های خوشه‌ای به دلیل گستردگی منطقۀ تحت پوشش خود، تلفات انسانی زیادی به همراه دارند و گاهی اوقات، در صورت عمل نکردن چاشنی آن‌ها، تا ماه‌ها یا حتی سال‌ها بعد نیز می‌توانند باعث کشتار غیرنظامیان شوند. فروش این تسلیحات در یک معاهدۀ بین‌المللی در سال 2008 ممنوع اعلام شد، اما امریکا از امضای آن امتناع کرد.

یک مؤسسۀ مردم‌نهادِ ضدجنگ در امریکا اعلام کرده‌ است که کمتر از 1 درصد از بمب‌های موجود در لائوس تاکنون خنثی شده‌اند.

شبکۀ خبریِ سی‌ان‌ان امریکا به نقل از چاننافا کاموُنگسا، مؤسسِ سازمان مردم‌نهادِ «میراث جنگ» که خود در لائوس متولد شده است، نوشت بیش از 20 هزار نفر از زمانِ به پایان رسیدنِ جنگ امریکا علیه لائوس، براثرِ انفجار بمب‌های عمل‌نکرده کشته و یا معلول شده‎اند.

به گفتۀ وی در حال حاضر و براساس بررسی‌های صورت گرفته، هر ساله 50 نفر براثر انفجار این بمب‌ها کشته و یا معلول می‌شوند که حدود 40 درصد از آن‎‏ها کودکانی هستند که تصور می‌کنند این بمب‌‎های عمل‌نکرده، اسباب‌بازی هستند.

کشاورزان از دیگر اقشاری هستند که در اکثر مواقع طعمۀ این بمب‌های کشنده می‌شوند چرا که مجبورند برای سیر کردنِ خانواده‌های خود در زمین‌های کشاورزی که مشابه میدان مین هستند، به کشت و زرع بپردازند.

کاموُنگسا گفت: «80 درصد از مردم لائوس برای تأمین تغذیۀ خود به زمین‌ وابسته هستند، بنابراین آن‌ها با وجود به خطر افتادن جانِ خود، کماکان از زمین استفاده می‌کنند.»

به گفتۀ ناظران، بخش زیادی از خاک کشور لائوس به دلیل خنثی نشدنِ بمب‌های عمل‌نکرده غیرقابلِ کشت است و این موضوع علاوه بر افزایش سوء تغذیۀ گسترده و فقر در لائوس، توسعۀ اقتصادیِ در این کشور را که در حال حاضر یکی از فقیرترین کشورها در جنوب‌شرقِ آسیاست، متوقف کرده است. 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku