News   /   اروپا

وزیر کشور فرانسه: ممنوعیت بورکینی مغایر قانون اساسی است

یک بانوی بورکینی‌پوش در سواحل بندر مارسی در فرانسه، 6 شهریور 1395 (عکس از رویترز)

شهرداران فرانسه به رغم حکم دادگاه عالی اداری این کشور درباره غیرقانونی بودن ممنوعیت استفاده از بورکینی (لباس اسلامی شنا) از لغو ممنوعیت بورکینی سر باز می‌زنند.

«شورای دولتی فرانسه» روز جمعه (5 شهریور) ممنوعیت استفاده زنان مسلمان از بورکینی را ناقض آزادی‌های اساسی انتخاب لباس و بیان و حرکت مذهبی دانست و آن را به حالت تعلیق درآورد.  

بورکینی، نوعی لباس شنا برای زنان محجبه است که تمام بدن به جز صورت، کف دست و پاها را می‎پوشاند. واژۀ بورکینی تلفیقی از دو کلمۀ برقع و بیکینی است.

بیش از 20 شهردار فرانسوی از روز یکشنبه (7 شهریور)  به رغم بیانیه دادگاه عالی اداری فرانسه که اعلام کرد این ممنوعیت «به وضوح و به طور جدی، نقض آزادی‌های اساسی، آزادی اعتقادات و آزادی‌های فردی» محسوب می‌شود، هنوز آن را لغو نکرده‌اند.

از 23 مرداد ماه سال جاری، بورکینی با تأیید دستگاه قضایی در ساحل شهر کنِ فرانسه ممنوع اعلام شد. پس از آن نیز چند شهر دیگر فرانسه استفاده از مایوی اسلامی را ممنوع اعلام کردند.

بانوی بورکینی پوش

از آغاز ممنوعیتِ بورکینی در فرانسه چند زن محجبه جریمه شدند و نیروهای فرانسوی نیز از 6 زن دیگر خواستند که ساحل را ترک کنند.

برنارد کازنو، وزیر کشور فرانسه در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه (7 شهریور) منتشر شد گفت ممنوعیت استفاده از بورکینی نه تنها بین جوامع تنش آفرینی می‌کند بلکه غیرقانونی است.

وی افزود: «دولت ... حاضر به وضع قانون در این باره نیست چرا که چنین قانونی مغایر قانون اساسی و بی اثر است و احتمالاً  خصومت و تنش‌های جبران ناپذیری را ایجاد خواهد کرد. ما به یک قانون جدید نیاز نداریم. قوانین کنونی به وضوح سکولاریسم فرانسه را بیان می‌کنند.»

شورای دولتی فرانسه در پی درخواست تجدیدنظر «اتحادیه حقوق بشر» برای لغو ممنوعیت بورکینی در شهر ویله‌نووه-لوبه این حکم را صادر کرد.

«شورای فرانسوی دین اسلام» از این تصمیم دادگاه به عنوان یک «پیروزی برای عقل سلیم» تمجید کرد.

عبدالله زکری، دبیرکل این شورا در این باره گفت: «این پیروزی برای عقل سلیم به تنش زدایی از وضعیتی که برای هموطنان مسلمان ما به ویژه بانوان بسیار وخیم شده است کمک خواهد کرد.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku