روسیه و امریکا درباره بحران سوریه به توافق نزدیک شده‎اند

سرگئی لاوروف ، وزیر خارجه روسیه (راست) و جان کری، وزیر خارجه امریکا درباره بحران سوریه دیدار و گفت و گو کردند، 5 شهریور 1395

وزیر خارجه روسیه از افزایش همکاری مسکو و واشنگتن برای حل بحران سوریه با توجه به موفقیت طرفین در کاهش اختلافات خبر داده است.

سرگئی لاوروف، روز جمعه (5 شهریور) در یک کنفرانس خبری مشترک با جان کری، وزیر خارجه امریکا در ژنوِ سوئیس، موفقیت مسکو و واشنگتن را در کاهش «سوء تفاهم و بی اعتمادی دو جانبه»، یک دستاورد دانست و گفت دو کشور درباره افزایش همکاری‎های نظامی خود جهت حل و فصل بحران چند ساله در سوریه و راههای تسریع روند برقراری صلح در این کشور عربی به توافق رسیده اند.

وزیر خارجه روسیه همچنین جدا کردن «نیروهای مخالف میانه رو» از گروههای تروریستی همچون جبهه النصره را امری مهم در کاهش خشونت در سوریه دانست و افزود: «در حقیقت امروز شرکای امریکایی ما برای نخستین بار فهرستی از  سازمانهای شورشی در اختیار ما قرار داده‌اند که بعد از میانجیگری امریکا به آتش بس پیوسته‌‎اند.»

لاوروف افزود: «به نظر من تضمین آتش بس واقعی و پایدار، بدون جدا کردن نیروهای معقول مخالف از تروریست ها، امکان پذیر نیست. درک این مساله تکلیف میان ما و شرکای آمریکاییمان به طور فزاینده شفاف تر شده است.»

وزیر خارجه روسیه بدون ذکر نام کشوری خاص، از برخی دولت ها به خاطر دخالت غیرقانونی در سوریه و تقویت تروریست ها از طریق تضعیف دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، انتقاد کرد.

وی در ادامه ایران و روسیه را تنها کشورهایی خواند که به طور قانونی به سوری ها در داخل سوریه کمک می کنند.

جان کری، وزیر خارجه امریکا، نیز در این کنفرانس خبری گفت، بحران در سوریه که به طور قابل توجه در حال وخامت است، با راه حل نظامی رفع نخواهد شد.

وی افزود: «این مناقشه بدون راه حل سیاسی پایان نخواهد یافت. این به واقع تنها مسیر ممکن برای دستیابی به صلح و ثباتی است که مردم سوریه مستحق آن هستند.»

وزرای خارجه روسیه و امریکا همچنین اعلام کردند کارشناسان دو کشور در روزهای آتی چند مساله فنی باقی مانده را حل و فصل کرده و جزئیات توافقات را تشریح خواهند کرد.

جان کری، وزیر خارجه امریکا (سمت چپ) و سرگئی لاوروف ، وزیر خارجه روسیه به منظور یافتن راههای ممکن جهت حل بحران سوریه در ژنو دیدار و گفت و گو کردند. (5 شهریور 1395، خبرگزاری فرانسه)

تاکید بر «یک سوریه متحد»

وزیران امور خارجه امریکا و روسیه همچنین ضمن حمایت از حق حاکمیت سوریه، درباره این که جامعه کردتبار سوریه باید بخشی از این کشور باقی بماند، توافق کردند.

لاوروف گفت: «کردها باید به عنوان بخشی از کشور سوریه باقی بمانند و در حل این مشکل سهیم باشند، و نباید عاملی باشند که از آنها برای تجزیه سوریه استفاده شود.»

وزیر خارجه امریکا نیز در اظهاراتی مشابه، گفت: «ما به دنبال یک سوریه متحد هستیم و از هر گونه طرح برای استقلال کردها حمایت نمی کنیم.»

وی در عین حال افزود امریکا تاکنون با «برخی عوامل» نیروهای کرد «به صورت خیلی محدود» همکاری داشته است.

کری و لاوروف یک ماه قبل بعد از دیدار و گفت و گو در مسکو از توافق خود درباره اتخاذ گامهای لازم جهت حفظ آتش بسی خبر دادند که زمینه را برای مذاکرات صلح فراهم خواهد کرد.

توافق در داریا

در همین حال، بر مبنای توافق روز پنج شنبه میان ارتش سوریه و نیروهای معارض تحت حمایت خارج، خروج حدود 700 ستیزه جو از منطقه داریا در حومه دمشق آغاز شد.

بر اساس گزارشهای منتشر شده، این توافق صبح روز جمعه عملی شد و در پی آن 25  دستگاه اتوبوس و 15 خودرو هلال احمر سوریه انتقال معارضان مسلح از جمله مجروحان آنان را آغاز کردند.

به گفته منابع سوری این توافق طی 4 روز اجرایی خواهد شد و بر مبنای آن معارضان مسلح از این شهر خارج و راهی شهر ادلب در شمال سوریه خواهند شد.

براساس توافق صورت گرفته، 700 عنصر مسلح سلاح های سبک، نیمه سنگین و سنگین خود را به ارتش سوریه تحویل خواهند داد تا زمینه ورود نیروهای ارتش سوریه به شهر داریا و تامین امنیت آن فراهم شود.

داریا از نوامبر 2012 تحت محاصره بوده است و از جمله مناطق تحت اشغالی بوده است که در بحران سوریه با بیشترین حملات هوایی مواجه شده است.

لاوروف در حالی که به خروج معارضان از داریا اشاره داشت گفت: «این نمونه‌ای است که به نظر من دستاوردهای دیگری را نیز به دنبال خواهد داشت.»

این تحولات در حالی صورت می گیرد که یگان های ارتش سوریه در چند روز گذشته عملیات پاکسازی خود را در نبرد با ستیزه جویان تکفیری در داخل و اطراف داریا گسترش داده و با حملات خود به مواضع تروریستها، تلفات و خسارات سنگینی به آنان وارد کرده اند.

سوریه از سال 2011 (1389) صحنه ناآرامی‌های مرگبار است. براساس گزارش مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه که در تاریخ 22 بهمن 1394 منتشر شد، حدود 470 هزار نفر از مردم سوریه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این ناآرامی‌ها کشته و بیش از 1.9 میلیون نفر زخمی شده‌اند.

در جنگ پنج ساله سوریه میلیون‌ها نفر نیز در داخل و خارج از این کشور جنگ زده آواره شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku