News   /   ايران

شمخانی: در صورت لزوم بار دیگر روسیه از پایگاه هوایی همدان استفاده می‌کند

علی شمخانی، دبیرشورای امنیت ملی ایران

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تأکید کرده است در صورت نیاز بار دیگر به روسیه اجازه داده خواهد شد تا از پایگاه هوایی همدان برای حمله به مواضع تروریست‌ها در سوریه استفاده کند.

علی شمخانی در گفتگو با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم گفت: «رابطه ایران و روسیه در موضوعات مختلف رابطه‌ای راهبردی است، روسیه در دوره پوتین یعنی روسیه جدید، هویتی مستقل و شکل متفاوتی با روسیه ماقبل پوتین دارد.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: «سران دو کشور ایران و روسیه بارها بر روابط راهبردی سیاسی، اقتصادی و نظامی بین دو کشور تأکید کرده‌اند. دیدارهای بسیاری میان مسئولان ایرانی و روس در سطوح مختلف در تهران و مسکو انجام شده و خواهد شد.»

وی ضمن تاکید بر این که بخشی از روابط بین دو کشور بر مبنای راهبرد مبارزه با تروریسم است گفت: «مقابله با تروریسم نیازمند مبادله توانمندی‌ها در زمینه‌های مختلف است. عملیات اخیر با همکاری مستشاران نظامی ایران، حمایت هوایی روسیه و مشارکت مؤثر ارتش سوریه در عرصه زمینی صورت گرفت. این عملیات، نیازمند آن بود که برخی از توانمندی‌های ایران برای برهه زمانی مشخص و محدودی به‌کار گرفته شود. به‌کارگیری این توانمندی‌ها در پایگاه همدان انجام شد و پایان یافت.»

تصویر یک جنگنده روسی در پایگاه نوژهِ همدان

شمخانی تأکید کرد: «روابط راهبردی میان ایران و روسیه پایان نیافته است، اما این عملیات به‌شکل طبیعی یک عملیات محدود بود و پایان یافت. روزی که این عملیات شروع شد ما توافق کرده بودیم که این عملیات چند روز بیشتر به طول نینجامد.»

سیاست اصولی ایران

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: «همان‌طور که این نوع همکاری نظامی میان ایران و روسیه بر اساس تحولات میدانی سوریه بوده است، ازسرگیری این نوع از همکاری در آینده نیز به تحولات میدانی در سوریه بستگی دارد، از این رو ممکن است بار دیگر در این زمینه با روسیه همکاری صورت گیرد.»

وی خاطرنشان کرد: «ما به‌عنوان جمهوری اسلامی ایران همواره سیاست اصولی‌مان بر این اساس بوده است که دولت‌ها باید بدون مداخله‌گری بیگانگان به کار خود ادامه دهند. ما هرگونه مداخله بیگانگان را مغایر با مصالح منطقه خود تلقی می‌کنیم.»

تصویر پایگاه سوم شکاری شهید نوژهِ همدان

ادعای حضور مستشاران ایرانی در یمن

شمخانی در پاسخ به این سؤال که آیا ایران در یمن مستشار نظامی دارد، گفت: «این یک ادعای تبلیغاتی بزرگی است. من طی هجده ماه گذشته به عناوین خبری‌ای که رسانه‌های سعودی منتشر می‌کنند، می‌نگرم می‌بینم که آنها همیشه می‌گویند تعدادی از مستشاران ایرانی در یمن را بازداشت کرده‌اند اما آنها نتوانسته‌اند حتی یک تن از آنها را در رسانه‌ها نشان دهند. این خود دلیلی بر آن است که چیزی از این قبیل وجود ندارد.»

وی با تاکید بر اینکه ایران مدافع مظلومان در هر کشوری است، افزود: «ما از ملت مظلوم بحرین، ملت مظلوم سوریه، ملت عراق اعم از کردها، اهل سنت و شیعیان دفاع می‌کنیم ما همچنین از ملت یمن نیز دفاع می‌کنیم. ملت یمن یک ملت بسیار فقیر است. هجده ماه پیش عملیات پیاپی با به‌کارگیری مدرن‌ترین تسلیحاتی که سعودی‌ها از همپیمانان غربی‌شان دریافت کرده‌اند علیه ملت یمن به راه افتاد، همان همپیمانان غربی که خود عملیات‌های سعودی را محکوم کردند.»

شمخانی افزود: «شش میلیون یمنی زیر خط فقر زندگی می‌کردند این تعداد هم‌اکنون افزایش یافته است و به سیزده میلیون تن رسیده است. چرا؟ چرا باید امنیت یمن به این شکل برهم زده شود؟ آیا راه‌حل دیگری وجود ندارد؟ ما طی دو روز گذشته دیدیم که چگونه یمن شاهد راهپیمایی‌های بسیار گسترده بود، راهپیمایی‌هایی که در کل منطقه نظیر نداشت. این راهپیمایی بی‌نظیر برای حمایت از تدابیر سیاسی اخیر که گروه‌های انقلابی مانند جنبش انصارالله و دیگران اتخاذ کرده‌اند برگزار شد. این راهپیمایی برای حمایت از اعلام تشکیل شورای عالی سیاسی برای اداره یمن انجام شد.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: «ما از همه کشورها می‌خواهیم که بمباران‌های یک‌جانبه، ویران کردن زیرساخت های یمن، کشتار و از بین بردن نسل‌ها را که متأسفانه توسط یک کشورعرب مسلمان صورت می‌گیرد محکوم کنند، مسلماً روسیه می‌تواند در این زمینه قدرتمندانه حضور یابد.»

شمخانی با بیان اینکه عملیات نظامی علیه یمنی‌ها سرنوشتی جز شکست نخواهد داشت، تصریح کرد: «حضور گسترده مردمی در صنعا بدون هیچ‌گونه پوشش هوایی نشان می‌دهد که عملیات نظامی سعودی‌ها علیه ملت یمن به هیچ وجه کارآمد نبوده است، از این رو هرگونه دولتی که بر اساس رأی مردم در صنعا تشکیل شود مورد حمایت ما خواهد بود و ما به آن دولت کمک خواهیم کرد تا این دولت بتواند مشکلات ملت یمن را حل کند و با کشورهای منطقه ارتباط برقرار کند و به ‌صورت بین المللی به رسمیت شناخته شود.»

همپیمانی عربستان با برخی از عناصر ضدانقلاب و تروریست

وی با برشمردن برخی اقدامات ریاض علیه تهران گفت: «عربستان با برخی از عناصر ضدانقلاب و تروریست همپیمان شده است اما با وجود این اقدام‌ها ما خویشتنداری کرده‌ایم زیرا راهبرد ما این‌گونه نیست که در چنین دام‌هایی که طرف ثالث برای ما گسترده است بیفتیم، طرفی که مصالح آنها در ایجاد درگیری میان ماست.»

ادای احترام ترکی الفیصل، وزیر پیشین اطلاعات عربستان، به مریم رجوی، سرکرده گروهک منافقین، 29 تیرماه 1395 در پاریس

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سؤال که آیا راه گفتگو میان ایران و عربستان بسته شده است، گفت: «نه، راه گفتگو میان ایران و عربستان بسته نیست. ما باب گفتگو را با هیچ کشوری به‌ جز رژیم غاصب اسرائیل نمی‌بندیم. ما حتی با آمریکا نیز گفتگو کرده‌ایم اما آمریکایی‌ها به پیمان‌های خود پایبند نبودند و تعهداتشان در توافق هسته‌ای را زیر پا گذاشتند، البته ما انتظار چنین مسئله‌ای را داشتیم اما با این حال با آنها به گفتگو پرداختیم.»

وی ضمن اشاره به درخواست میانجیگری برخی کشورهای برای آشتی میان تهران و ریاض گفت: «برخی کشورها که روابط خوبی با عربستان داشتند از جمله کشورهای منطقه، کشورهای اسلامی و غیراسلامی احساس می‌کردند که می‌توانند برای آغاز مذاکرات میان ایران و عربستان میانجیگری کنند، اما عربستانی‌ها به‌صورت مستقیم با این میانجیگری‌ها مخالفت کردند. هم‌اکنون میان ما و سعودی هیچ گفتگویی وجود ندارد و میان ما تنها اظهارات مخالف یکدیگر رد و بدل می‌شود. ما شاهد عملکرد غیرعقلانی سعودی‌ها هستیم، آنها علیه ما تبلیغات رسانه‌ای انجام می‌دهند و به اتهام‌زنی علیه ما می‌پردازند.»

آمریکا باید صداقت بیشتری از خود نشان دهد

شمخانی درخصوص نقض عهد آمریکا در توافق هسته‌ای و احتمال به شکست انجامیدن این توافق گفت: «سایر اعضای گروه 1+5 می‌گویند چنانچه آمریکایی‌ها به نقض توافق هسته‌ای ادامه دهند اساس این توافق را تضعیف می‌کنند. آمریکایی‌ها باید مسئولیت این مسئله را بپذیرند. فهرستی از اقدام‌های آمریکا وجود دارد که با روح برجام منافات دارد و نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها به برجام پایبند نیستند. آنها می‌گویند هرکس که به ایران برود و بعد از آن بخواهد به آمریکا سفر کند باید روادید بگیرد این مسئله با روح برجام و ماده نوزدهم برجام منافات دارد. در کنگره آمریکا و سنای آمریکا همچنان به‌نفع قوانین ضدایرانی رأی می‌دهند و تلاش می‌کنند تا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کنند. دولت آمریکا پیام‌هایی علنی به ما می‌دهد اما در نهان بانک‌های آمریکایی و وزارت خزانه داری آمریکا پیام‌های متناقضی به کشورها می‌دهند.»

وی ضمن انتقاد از عملکرد مقامات آمریکایی در اجرای برجام گفت: «آنها به‌ شکل‌های مختلف برای برهم زدن روند کار بانک‌های ایرانی تلاش می‌کنند و می‌کوشند بانک‌های ایرانی را برای سرمایه گذاران ناامن کنند. آمریکا باید بداند که در عملکرد خود باید صداقت بیشتری به خرج دهد، زیرا دولت اوباما وقت چندانی ندارد و پیش از آنکه دوره ریاست جمهوری وی به پایان برسد باید زمینه را به‌گونه‌ای فراهم کند که دولت آتی آمریکا با صداقت رفتار کند. متأسفانه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در تبلیغات انتخاباتی‌شان به‌گونه‌ای سخن می‌گویند که با توافق هسته‌ای تناقض دارد.»

 شمخانی در ادامه با بیان اینکه از پیامدهای برهم‌زدن برجام نمی‌ترسیم گفت: «رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود به این موضوع اشاره کرده است و گفته است «اگر آمریکایی‌ها برجام را پاره کنند ما برجام را به آتش می‌کشیم». ما گزینه‌های متعددی برای مقابله با نقض برجام از سوی آمریکا داریم. دولت ایران از پیامدهای برهم زدن برجام ترسی ندارد. چنانچه ما بین استقلال ایران و تبعیت ایران از منویات آمریکا قرار بگیریم مسلماً ما به هر قیمتی که شده راهی را که به استقلال ایران منتهی می‌شود در پیش خواهیم گرفت.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku