News   /   اروپا

سران روسیه، آلمان و فرانسه درباره بحران اوکراین گفتگو می‎کنند

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان (سمت چپ)، ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه (وسط) و فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه در نشستی که 6 فوریه 2015 (17 بهمن 1393) برای حل بحران اوکراین در کاخ کرملین در مسکو برگزار شد.

سران کشورهای روسیه، آلمان و فرانسه توافق کرده‌اند حدود دو هفته دیگر در حاشیه اجلاس گروه 20 در چین در نشستی سه جانبه درباره اوضاع اوکراین بحث و تبادل نظر کنند.

کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) روز سه شنبه (2 شهریور) اعلام کرد، ولادمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور به همراه فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در حاشیه نشست گروه ۲۰ در چین، دیدار و درباره بحران اوکراین گفت و گو خواهند کرد.

دوازدهمین نشست سران گروه 20 چهارم و پنجم سپتامبر 2016 ( 14 و 15 شهریور) در شهر «هانگژو» در شرق چین برگزار خواهد شد.

بحران در شرق اوکراین با توجه به ادامه درگیری میان نیروهای کی‌یف و جدایی طلبان حامی روسیه و موج جدید ناآرامی در کریمه تشدید شده و بر بیم و نگرانی درباره شکست آتش بس در این منطقه افزوده است.

سران روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان فوریه 2015 (بهمن 1393) در مینسک، پایتخت بلاروس، درباره برقراری آتش بس در شرق اوکراین به توافق رسیدند.

استان‌های دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین از آغاز عملیات‌ نظامی کی‌یف در آوریل 2014 (بهار 1393) که با هدف سرکوب اعتراضات طرفداران مسکو در این منطقه صورت گرفت، صحنه درگیری‌های شدید بین نیروهای طرفدار روسیه و ارتش اوکراین بوده است.

ویرانه های ناشی از درگیری و ناآرامی در شرق اوکراین (تصویر آرشیوی)

بنا به اعلام کرملین، رئیس جمهور روسیه روز سه شنبه در گفت و گوی تلفنی با صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه از «اقدامات تحریک آمیز» اوکراین در کریمه ابراز نگرانی کرد.

جمهوری خودمختار کریمه در پی بحران در اوکراین و برگزاری همه پرسی در سال 2014، با اکثریت آراء از این کشور جدا شد و به فدراسیون روسیه پیوست.

در پی برگزاری این همه پرسی، روابط روسیه با کشورهای غربی تیره شد. امریکا و متحدان اروپایی آن مسکو را به بی‌ثبات کردن اوکراین متهم می‌کنند و تحریم‌هایی را علیه چهره‌های شاخص روس و طرفدار روسیه اعمال کرده‌اند، در حالی که مسکو هرگونه دخالت در بحران اوکراین را به شدت رد کرده است.

سخنگوی دولت آلمان اعلام کرده است سران سه کشور در این گفت و گوی تلفنی درباره ادامه نقض آتش بس در منطقه دونباس ابراز نگرانی کرده و مرکل و اولاند از پوتین خواسته اند هر چه در توان دارد برای آرام کردن اوضاع به کار گیرد.

به گفته سخنگوی دولت آلمان، پوتین، مرکل و اولاند همچنین درباره اجرای توافقات مینسک به گفت و گو پرداختند و بر لزوم پیشبرد آن و تلاش برای تحکیم آتش بس تاکید کردند.

این تحولات در حالی صورت می گیرد که پترو پروشنکو، رئیس جمهور اوکراین، 27 مرداد اعلام کرد در صورت وخامت اوضاع در شرق این کشور و شبه جزیره کریمه، امکان برقراری حکومت نظامی و تجهیز نیرو و ادوات نظامی در این مناطق دور از انتظار نیست.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku