News   /   اروپا

تاجر فرانسوی جریمۀ استفاده از لباس شنای اسلامی را می‌پردازد

فرانسه استفاده از لباس شنای اسلامی را در سواحل خود ممنوع اعلام کرده است. (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

در پی اعلام ممنوعیت استفاده از لباس شنای اسلامی (بورکینی) در فرانسه، راشد نکاز، یک تاجرِ ثروتمند، اعلام کرد جریمۀ زنان مسلمانی را که به مبارزه با این قانون بپردازند، می‌پردازد.

نکاز تا کنون بیش از 200 هزار پوند برای پرداخت جریمۀ قوانین وضع شده علیه استفادۀ زنان از نقاب در کشورهای اروپایی، پرداخت کرده است.

این تاجر در حال حاضر جریمۀ سه زن مسلمان را که با وجود وضع قانون جدید در فرانسه از لباس شناس اسلامی استفاده کردند، پرداخته و اعلام کرده است حاضر است جریمۀ سایر زنانی را که چنین اقدامی می‌کنند، بپردازد.

بورکینی، نوعی لباس شنا برای زنان محجبه است که تمام بدن به جز صورت، کف دست و پاها را می‎پوشاند. واژۀ بورکینی تلفیقی از دو کلمۀ برقع و بیکینی است.

نکاز که در زمینۀ املاک و مستغلات فعالیت می‌‎کند و الجزایری‌تبار است، می‌گوید شخصاً مخالف بورکینی و نقاب است، اما معتقد است در نظام دموکراسی نباید مانع انتخاب لباس شخصی شد، چرا که این لباس «آزادی دیگران و یا امنیت سرزمینی را تهدید نمی‎کند».

این تاجر فرانسوی در گفت‌وگو با روزنامۀ تلگراف گفت: «من همواره به محض این‎‏که می‎بینم کشور فرانسه به آزادی‌های بنیادین احترام نمی‎گذارد، از دسته چک خود استفاده می‌کنم.»

نکاز که کودکی خود را در حومۀ پاریس، پایتخت فرانسه، گذرانده است، در سال 2013 تابعیت فرانسوی خود را لغو کرد. وی در سال 2010 و در پی ممنوعیتِ استفاده از نقاب در کشورهای فرانسه و بلژیک، یک «صندوق دفاع از آزادی» با موجودی 1 میلیون یورو افتتاح کرد تا با پرداخت جریمۀ بانوانی که تصمیم داشتند از نقاب استفاده کنند، از آن‎ها حمایت کند.

از تاریخ 23 مرداد ماه سال جاری، بورکینی با تأیید دستگاه قضایی در ساحل شهر کنِ فرانسه ممنوع اعلام شد. پس از آن شهرهای ویله‌نووه-لوبه در نزدیکی شهر نیس و سیسکو در کورسیکا نیز استفاده از مایوی اسلامی را ممنوع اعلام کردند.

از آغاز ممنوعیتِ بورکینی در فرانسه دست‌کم چهار زن جریمه شده‌اند و نیروهای فرانسوی از 6 زن دیگر خواسته‌‏اند که ساحل را ترک کنند. در صورتی که زنان مسلمانِ بورکینی‌پوش ساحل را ترک کنند، جریمه نمی‌شوند.

منتقدان قانون منع بورکینی می‎گویند این ممنوعیت ناشی از اسلام‌هراسی است و قانونی ضد زن است.

ایزابل یاسمین آجانی، هنرپیشۀ مطرح فرانسوی که تا کنون چهار جایزۀ سزار دریافت کرده است، از جمله مخالفانِ قانون منع بورکینی در فرانسه است و آن را «مسخره و خطرناک» توصیف کرده است. به گفتۀ آجانی این ممنوعیت در واقع به نفع افراط‌گرایان در فرانسه خواهد بود.

آجانی در این باره گفت: «من همواره از این‌که ما برای تحمیل آزادی، چیزی را منع می‌کنیم، ناراحت می‎‏شوم. ما نمی‎توانیم به خاطرِ یک لباس، حضور زنان در کنار ساحل را منع کنیم.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku