News   /   آسيا

رزمایش مشترک کره جنوبی و امریکا؛ تهدید پیونگ یانگ

رزمایش مشترک نظامیان امریکایی و کره جنوبی در شبه جزیره کره، 1 شهریور 1395 (عکس از رویترز)

با وجود اعتراضات کره شمالی، دهها هزار نفر از نیروهای نظامی کره جنوبی و امریکا رزمایش نظامی گسترده‌ای را در شبه جزیره کره آغاز کرده‌اند.

رزمایش دو هفته‌ای «نگهبان آزادی اولچی» که همه ساله برگزار می‌شود، از روز دوشنبه با حضور 50 هزار نظامی کره جنوبی و 30 هزار سرباز امریکایی آغاز شده است.

سئول و واشنگتن می‌گویند این رزمایش ماهیتی کاملا دفاعی دارد. با این حال کره شمالی این رزمایش را اقدامی تحریک آمیز و تمرینی برای حمله واقعی به پیونگ یانگ عنوان کرده است.

رزمایش مشترک نظامیان امریکایی و کره جنوبی در شبه جزیره کره؛ 1 شهریور 1395 (عکس از رویترز)

در همین حال ارتش کره شمالی صبح دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای تهدید کرد در صورتی که رزمایش امریکا و کره جنوبی تمامیت ارضی کره شمالی را تهدید کند، «حملات تلافی جویانه پیش‌دستانه‌ای» انجام خواهد داد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی گزارش داد نیروهای ارتش این کشور در آمادگی کامل برای انجام حمله تلافی جویانه علیه نیروهای حاضر در رزمایش نگهبان آزادی اولچی به سر می‌برند.

این بیانیه می‌افزاید: «جنگ طلبان هسته‌ای باید این نکته را در ذهن داشته باشند که اگر کوچک‌ترین نشانه‌ای از تجاوز به سرزمین، دریا و آسمان نشان دهند ... این پایگاه تحریک کننده با حمله اتمی پیش‌دستانه کره شمالی به تلی از خاکستر تبدیل خواهد شد.»

تظاهرات مخالفان ضد جنگ مقابل سفارت امریکا در شهر سئول کره جنوبی؛ 1 شهریور 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در سئول نیز فعالان ضد جنگ با برگزاری تظاهراتی رزمایش سالانه کره جنوبی و امریکا را محکوم کردند.

معترضان روز دوشنبه با حمل پلاکاردهایی که روی آنها نوشته شده بود «رزمایش را متوقف کنید»، مقابل سفارت امریکا در شهر سئول اجتماع کردند.

گفتنی است، کره جنوبی در سال‌های اخیر بارها رزمایش‌های نظامی مشترک برگزار کرده که این موضوع اعتراض مقامات پیونگ یانگ را به دنبال داشته است. کره شمالی معتقد است که رزمایش‌های نظامی کره جنوبی تهدیدی مستقیم برای امنیت خود به شمار می‌آید.

تنش در شبه جزیره کره از ژانویه 2016 و پس از آنکه کره شمالی اعلام کرد یک بمب هیدروژنی را با موفقیت آزمایش کرده است، بالا گرفت.

دولت پیونگ‌ یانگ در سال 2005 میلادی خود را قدرتی هسته‌ای اعلام کرد و در سال‌های 2006، 2009، 2013 و 2016 چهار آزمایش هسته‌ای انجام داد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku