News   /   ايران

ویدئو: بهداد سلیمی رکورد زد، اما مدال نگرفت

بهداد سلیمی، وزنه‌بردارِ فوق‌‎سنگین ایران رکورد جهان و المپیک را در حرکت یک ضرب در المپیک ریو 2016 شکست. (27 مرداد 1395- عکس از رویترز)

نمایندۀ فوق‌سنگینِ وزنه‌برداری ایران در مسابقات المپیک ریو 2016، رکورد جدیدی در حرکت یک ضرب به ثبت رساند، اما در عین ناباوری، مدالی کسب نکرد.

آغاز کار بهداد سلیمی در ساعات اولیۀ روز چهارشنبه (27 مرداد) بسیار شیرین بود. این قهرمان بلندآوازۀ وزنه‌برداریِ جهان، در حرکت یک ضرب با بلند کردنِ وزنۀ  216 کیلوگرمی موفق به شکستن رکورد المپیک و جهان شد.

پیش از این، رکورد جهان در این حرکت، 214 کیلو و در اختیار سلیمی بود. حسین رضازاده، دیگر قهرمان فوق‌سنگینِ وزنه‌برداریِ ایران نیز با بلند کردنِ وزنۀ 212.5 کیلویی رکوردار المپیک بود.

لاشا تالاخادزه، رقیب گرجستانیِ سلیمی، در حرکات یک ضرب پیش از بهداد وزنۀ 215 کیلوگرمی را بلند کرد، اما به فاصلۀ چند دقیقه رکورد را به سلیمی واگذار کرد.

ناکامی بهت‌آور

با آغاز حرکات دو ضرب، سلیمی وزنۀ 245 کیلوگرمی را انتخاب کرد. این ورزشکارِ پرافتخار در حرکت اول این وزنه را بالای سر برد، اما دو چراغ قرمز از سوی داوران دریافت کرد.

سلیمی در حرکت دوم، وزنه را بالای سر برد و سه چراغ سفید گرفت، اما در میان بهت همگان و پس از اتمام کار بهداد در این حرکت، هیأت ژوری نظر داوران را رد و اعلام کرد بدن سلیمی بیش از اندازه مجاز حرکت داشته است.

پس از اقدام هیأت ژوری، سلیمی و مربیانش به شدت به این رأی اعتراض کردند. اکثر کارشناسان وزنه‌برداری در ایران معتقدند که این اقدام، ناعادلانه بوده است.

علی مرادی، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری ایران پس از این واقعه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «اقدام ناعادلانۀ هیأت ژوری علیه بهداد سلیمی قطعاً در تاریخ به ثبت خواهد رسید.»

سلیمی برای آخرین بار، البته بدون آمادگی روحی و جسمی، برای بلندکردنِ وزنۀ 245 کیلویی وارد صحنه شد، اما آن را تا زانوهای خود بالا کشید و رها کرد.

سلیمی اخیراً با مصدومیت شدیدی روبرو شده بود. وی تنها پنج روز پس از جراحیِ سنگینِ زانو، تمرینات خود را برای حضور در ریو آغاز کرده بود.

لاشاخادزه، رقیب گرجستانی سلیمی در نهایت با مجموع 473 کیلو، مدال طلای مسابقات را کسب کرد و رکورد المپیک را که در اختیار حسین رضازاده بود، شکست.

قاسم رضایی، کشتی‌گیرِ فرنگی‌کارِ ایران در وزن 98 کیلوگرم، مدال برنز مسابقات المپیک ریو 2016 را کسب کرد. (27 مرداد 1395- عکس از خبرگزاری رویترز)

رضایی دومین مدال برنز کشتی فرنگی را کسب کرد

عصر سه‌‍شنبه و در آخرین روز از رقابت‌های کشتی فرنگی، نمایندگان طلایی ایران که در رقابت‌‎های المپیک لندن رتبۀ نخست را به دست آورده بودند، به روی تشک رفتند.

اما باز هم در رقابت‌هایی که به گفتۀ کارشناسانِ کشتی فرنگیِ ایران با ناداوری همراه بود، امید نوروزی قهرمان ایران در وزن 60 کیلوگرم، در مرحلۀ یک چهارم نهایی از دور رقابت‎ها کنار رفت.

قاسم رضایی، فرنگی‌کارِ وزن 98 کیلوگرمِ ایران نیز در مرحلۀ یک چهارم نهایی در برابر حریفی از کوبا شکست خورد، اما با توجه به فینالیست شدنِ رقیبش، در شانس مجدد برای دریافت مدال برنز مبارزه کرد.

رضایی حریفی از چین را شکست داد و در نهایت در ساعات اولیۀ روز چهارشنبه، در دیدار رده‎بندی استفان شوئن، نمایندۀ سوئد را ناکام گذاشت و دومین مدال برنزِ کاروان المپیک ایران را کسب کرد.

کاروان ورزشی ایران در سی و یکمین دورۀ بازی‌های المپیک در برزیل، تا کنون دو مدال طلا و دو مدال برنز به دست آورده و در حال حاضر در جدول توزیع مدال‎ها در رتبۀ سی و یکم قرار دارد.

پیش از مدال برنز رضایی، سعید عبدولی، فرنگی‎کار وزن 75 کیلوگرمِ ایران، یک مدال برنز کسب کرده بود. کیانوش رستمی و سهراب مرادی، دو وزنه‌بردارِ پرافتخار ایران نیز دو مدال طلا برای ایران کسب کردند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku