News   /   آسيا

افزایش درخواست‌ها برای تحقیق درباره بدرفتاری استرالیا با پناهجویان

تصویری از معترضان در سیدنی، پایتخت استرالیا که برای یک پناهجو که پس از آتش زدن خود در جزیره نائورو جان باخت شب زنده داری می‌کنند، 11 اردیبهشت 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در پی افزایش ادعاها درباره سوء استفاده از پناهجویان در استرالیا، درخواست‌های مخالفان دولت برای تحقیق دربارۀ نحوۀ برخورد با پناهجویان در جزایر دور افتاده اقیانوس آرام تشدید شده است.

گفته می‌شود در جدیدترین حادثه که هفته گذشته روی داد و از رسانه‌های استرالیایی نیز پخش شد افراد محلی در جزیرۀ مانوس در پاپوآ گینه‌نو با میلۀ آهنی به دو پناهجوی افغان حمله و آنان را زخمی کردند.

این تصاویر در پی افشای 2 هزار گزارشی منتشر شد که خدمه اردوگاه پناهندگان در جزیرۀ نائورو در آن به جزئیات بدرفتاری با پناهجویان پرداختند.

استرالیا از سال 2012 پناهجویانی را که قصد دارند با قایق به این کشور برسند، در کشورهای کوچک اقیانوس آرام مانند نائورو و مانوس پاپوآ گینه‌نو اسکان می‌دهد.

بیل شورتن، رهبر حزب مخالف کارگر استرالیا روز دوشنبه گفت: «ما شاهد انتشار گزارش‌‎های ناراحت کننده بیشتری از نائورو هستیم.»

عکسی که یک پناهجو از محل بازداشت پناهجویانِ استرالیا در یک اردوگاه در جزیرۀ نائورو در اقیانوس آرام گرفته است. (منبع: سازمان عفو بین‌الملل)
عکسی که یک پناهجو از محل بازداشت پناهجویانِ استرالیا در یک اردوگاه در جزیرۀ نائورو در اقیانوس آرام گرفته است. (منبع: سازمان عفو بین‌الملل)

وی در شهر بریزبین خطاب به خبرنگاران گفت: «تنها به این علت که این افراد در بازداشت به سر می‌برند به معنای آن نیست که باید با آنها بدرفتاری شود و به این معنا نیست که آنها باید در بازداشت نامحدود به سر ببرند.»

وی افزود به همین علت است که حزب کارگر برای وادار کردن سنا به انجام یک تحقیق در این باره تلاش می‌کند.

شورتن با اشاره به اینکه وی هنوز از روند استقرار پناهجویان در جزایر نائورو و مانوس، که به منظور دلسرد کردن سایرین از این سفر خطرناک به استرالیا صورت می‌گیرد، حمایت می‌کند تأکید کرد این پناهجویان نباید به مدت نامحدود در اردوگاه‌های اقیانوس آرام نگهداری و افسرده شوند.

افشای مدارکی که نشان می‌‎دهد پناهجویان در نائورو از جمله کودکان با خشونت، آزار جنسی و رفتارهای تحقیرآمیز مواجهند سازمان ملل را به تکرار درخواست‌ها برای پایان یافتن روند استقرار پناهجویان در جزایر دور افتاده اقیانوس آرام واداشته است.

راوینا شامداسانی، سخنگوی دفتر کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل در ژنو  در این باره گفت :«اظهاراتی که در این اسناد و گزارش‌ها آمده باید به صورت نظام‌مند بررسی شوند و کسانی که مسئول این اتهامات هستند پاسخگو باشند.»

راوینا شامداسانی، سخنگوی دفتر کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل
راوینا شامداسانی، سخنگوی دفتر کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل در ژنو

یکی از مقام‌های حزب مخالف کارگر نیوزلند نیز این سیاست استرالیا را غیر قابل ادامه توصیف کرد.

وی افزود: «تقریباً این طور به نظر می‌رسد که استرالیا در رابطه با مسیری که پیش گرفته قوۀ تشخیص درست از غلط را از دست داده است.»

خشونت روزانه، اقدام به خودکشی و عدم دسترسی کودکان به درمان پزشکی تنها برخی از مواردی هستند که در تازه‌ترین گزارش سازمان‌های دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل پس از بررسیِ وضعیت پناهجویان در استرالیا مطرح شده است.

به نظر می‎رسد استرس روحی ناشی از بازداشت بلندمدت پناهجویان توسط استرالیا موجب شده تعدادی از آنان دست به خودکشی و یا خودآزاری بزنند.

حدود 442 پناهجو در حال حاضر در جزیره نائورو و تقریباً دو برابر این تعداد در جزیره مانوس به سر می‌برند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku