News   /   آمريکا

گزارش: احتمال دزدیده شدن تسلیحات هسته‌ای امریکا در ترکیه

تصویری آرشیوی از پایگاه هوایی اینجرلیک در حومۀ شهر آدانا در جنوب ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

یک اندیشکدۀ امریکایی اعلام کرد تسلیحاتِ هسته‌ایِ انبار شدۀ ایالات متحده در یک پایگاه هوایی در ترکیه، در معرض خطر دزدیده شدن به دست «تروریست‎ها و یا دیگر نیروهای متخاصم» قرار دارند.

اندیشکدۀ استیمسون که در واشنگتن مستقر است، روز دوشنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد حدود 50 بمب هسته‌‎ای که امریکا در پایگاه هواییِ اینجرلیک در جنوب ترکیه و در حدود 110 کیلومتریِ مرز سوریه انبار کرده است، در معرض خطر قرار دارند.

انتقادها دربارۀ انبار شدنِ این تسلیحات از ماه گذشته در امریکا بالا گرفته است. در پی کودتای نافرجامِ بخشی از نظامیان ترکیه علیه دولت در تاریخ 26 تیر، فرماندۀ تُرکِ پایگاه اینجرلیکِ به ظن دست داشتن در کودتا، دستگیر شد.

امریکا و متحدانش از این پایگاه هوایی برای حمله به مواضعی در سوریه و عراق استفاده می‌کنند.

مرکز استیمسون که یک اتاق فکر غیرحزبی در امریکا است، در گزارش خود نوشت: «این که آیا امریکا می‌تواند در صورت وقوعِ یک جنگ داخلیِ طولانی در ترکیه، همچنان بر این تسلیحات کنترل داشته باشد، یک سؤال بی‌پاسخ است.»

در پی افزایش حملات تروریستی در ترکیه، وزارت دفاع امریکا در ماه مارس (حدود پنج ماه پیش) به خانواده‌های نیروهای نظامیِ امریکا و کارکنانِ غیرنظامیِ مستقر در جنوب ترکیه دستور داد به دلایل امنیتی از این کشور خارج شوند.

به گفتۀ یکی از نویسندگانِ گزارشِ استیمسون، اقدام مقامات امریکایی در استقرار حدود 50 بمب هسته‎ای در پایگاه اینجرلیک، با توجه به شرایط کنونی از نقطه نظر امنیتی، اشتباه است.

در حالی که پنتاگون دربارۀ مکان ذخیره شدنِ تسلیحات هسته‎ای امریکا گزارشی ارائه نداده است، ناظران بر این باورند که این ذخایرِ هسته‎‌ای به عنوان یک عامل بازدارنده علیه روسیه و برای نشان دادن تعهد امریکا به سازمان پیمان آتلانتیکِ شمالی (ناتو) در اینجرلیک استقرار یافته‌اند. 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku