تشدید اختلافات بین دولتمردان عراقی

تصویری از خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق (عکس از خبرگزاری فرانسه)

یک منبع آگاه از صدور حکم قضایی برای بازداشت فنر خالد العبیدی، فرزند وزیر دفاع عراق، و دو تن از افسران عالی‌رتبۀ این وزارتخانه خبر داده است.

به گزارش پایگاه خبری السومریه نیوز عراق، به گفته این منبع پارلمانی که نامش فاش نشد، دستور قضایی بازداشت فرزند وزیر دفاع پس از اعترافات شاهدی صادر شد که خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق، برای استفاده علیه سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق، معرفی کرد.

شکایت الجبوری از العبیدی

در همین راستا یک منبع دیگر از شکایت قضایی الجبوری از العبیدی به دلیل انتشار ویدئویی از رئیس پارلمان عراق و متهم کردن وی خبر داد.

از طرف دیگر پارلمان عراق اعلام کرد دوشنبه (25 مرداد) میزبان حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، خواهد بود تا موضوع استیضاح وزیر دفاع را ادامه دهد.

العبیدی در جلسۀ قبلی استیضاح خود در پارلمان، الجبوری و دست‌کم 5 تن از نمایندگان کنونی و پیشین را به فساد مالی و دست داشتن در پرونده‌های فساد مربوط به قراردادهای خرید تسلیحات نظامی متهم کرده بود.

تصویری از پارلمان عراق

وی به پارلمان احضار شده بود تا به برخی اتهام‌ها درباره اختلاس در وزارت دفاع پاسخ دهد؛ اختلاسی که گفته می‌شود میلیاردها دلار از هزینه‌های عمومی را در بر گرفته است و موجب فروپاشی ارتش هنگام تهاجم گروه تروریستی داعش به عراق در سال 2014 شده است. یک هفته پس از این جلسۀ استیضاح، نهاد قضایی عراق برای وزیر دفاع این کشور احضاریه صادر کرد.

العبیدی احضار خود به پارلمان را «توطئه‌ای از سوی افراد فاسد» خوانده بود.

در بیانیه‌ای که پارلمان عراق یکشنبه منتشر کرد اعلام شد که این جلسه همچنین برای رأی‌گیری در مورد دو طرح عفو عمومی و استیضاح جهت برقراری عدالت انجام خواهد شد.

به گفته حیدر المولا، نمایندۀ پارلمان و عضو ائتلاف ملی عراق، قرار است العبادی در جلسۀ دوشنبه 8 کاندیدای وزارتخانه‌های عراق را معرفی کند.

وی افزود که این وزراء جایگزین وزرایی خواهند شد که چندی پیش استعفا داده بودند.

المولا ادامه داد معرفی این وزرا پس از رأی‌گیری در خصوص برکناری یا ابقاء وزیر دفاع صورت خواهد گرفت.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku