معضلات دستگاه دیپلماسی ترکیه پس از کودتای نافرجام

مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجۀ ترکیه، در یک نشست خبری در آنکارا (22 مرداد 1395 - عکس از خبرگزاری فرانسه)

مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجۀ ترکیه، گفته است 32 تن از 208 دیپلمات فراخوانده شده توسط دولت پس از کودتای نافرجام هنوز به این کشور بازنگشته و متواری شده‌اند.

وی جمعه در یک نشست خبری افزود آنکارا اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد آن‌ها به کشورهای مختلفی گریخته‌اند.

دولت آنکارا پس از کودتای نافرجام موج گسترده‌ای از بازداشت‌ها را آغاز کرد. دولت صدها هزار نفر از نیروهای نظامی، پلیس، قضات، اساتید دانشگاه و معلمین و کارمندان دولت را بازداشت و تعلیق کرده و یا تحت پیگرد قرار داده است.

چاوش‌اوغلو افزود: «ما با کشورهایی که این دیپلمات‌ها به آنها پناه برده‌اند در تماس هستیم و برای استرداد آن‌ها تلاش می‌کنیم.»

در همین راستا در تاریخ 5 مرداد نیز دو ژنرال ارتش ترکیه که در افغانستان خدمت می‌کردند در شهر دبی در امارات متحدۀ عربی بازداشت شدند.

دریافت نشانه‌های مثبت از استرداد گولن

وی در این نشست خبری گفت «نشانه‌های مثبتی» دربارۀ درخواست آنکارا از امریکا مبنی بر استرداد فتح‌الله گولن، شخصیت مذهبی مخالف دولت ترکیه، دریافت کرده است.

آنکارا فتح الله گولن را که در تبعیدی خودخواسته در پنسیلوانیای امریکا به سر می‌برد، عامل کودتای نافرجام در ترکیه در تاریخ می‌داند؛ کودتایی که موجب تیره شدن روابط ترکیه با امریکا و اتحادیه اروپا شده است.

واشنگتن تا کنون از استرداد گولن به ترکیه خودداری کرده و گفته برای این کار نیازمند دریافت مدارکی دالّ بر دست داشتن وی در کودتای نافرجام در ترکیه است.

فتح‌الله گولن، شخصیت مذهبی مخالف دولت ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

گولن بارها هر گونه دست داشتن در این کودتا را رد کرده و هشدار داده که این اتهامات می‌تواند یکی از شگردهای حزب حاکم ترکیه (حزب عدالت و توسعه) برای مستحکم کردن جایگاه خود در رأس قدرت باشد.

در همین راستا دادگاهی در استانبول 14 مرداد 1395 حکم بازداشت گولن را صادر کرد. دادستانان در این حکم گولن را به صدور فرمان اجرای کودتای نافرجام در این کشور متهم کردند.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، بارها غرب را به حمایت از کودتاچیان متهم کرده و به واشنگتن هشدار داده است در صورتی که گولن را به ترکیه مسترد نکند، به روابط دو کشور آسیب خواهد زد.

اردوغان همچنین امریکا را به مخفی کردن گولن و پناه دادن به وی متهم و تلویحاً با اشاره به مداخله خارجی در کودتای نافرجام در این کشور، آن را «سناریویی که از خارج نوشته شده بود»، توصیف کرد.

وی 20 مرداد با بیان این جمله که از امریکا می‌خواهد گولن را به ترکیه مسترد کند، گفت امریکا باید بین ترکیه و گولن یکی را انتخاب کند.

اردوغان خاطرنشان کرد ترکیه برای اثبات آنچه که ایفای نقش گولن در کودتای نافرجام در این کشور می‌خواند «85 جعبه حاوی پرونده» به واشنگتن ارسال کرد.

در کودتای نافرجام بامداد 26 تیر 1395 در ترکیه گروهی از نیروهای ارتش این کشور با هدف سرنگونی دولت یک عملیات نظامی را در استانبول و آنکارا آغاز کرده بودند که با همکاری مردم و نیروهای امنیتی خنثی شد. در جریان این کودتا حدود 300 تن کشته و هزار نفر زخمی شدند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku