News   /   اروپا   /   گزارش

ویدئو: نمایندۀ مخالف، جلسه پارلمان کوزوو را با گاز اشک‌آور تعطیل کرد

انتشار گاز اشک‌آور در پارلمان کوزوو، نشست کمیسیون خارجیِ این پارلمان را به تعطیلی کشاند.

یک نمایندۀ مخالف برای مختل کردن جلسۀ کمیسیون خارجی پارلمان کوزوو دربارۀ قرارداد مرزی با کشور مونته‌نگرو، از گاز اشک‌‎آور استفاده کرد.

دریتون کوشی، نمایندۀ پارلمان و از اعضای حزب مخالفِ وِتوِندوسیه، در جلسۀ روز سه‌شنبۀ کمیسیون خارجی این اقدام را صورت داد.

منتقدانِ طرح پیشنهادی دولت برای توافق با مونته‌نگرو، می‌گویند که با پذیرش این طرح، کوزوو بیش از 8 هزار هکتار از سرزمین خود را به مونته‎نگرو واگذار خواهد کرد.

تصاویر ویدئوییِ این حادثه نشان می‎دهد که نمایندگان پارلمان با سرفه‌های ممتد و در حالی که چشمان خود را می‌مالند از جلسۀ پارلمان خارج می‎شوند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از مقامات حزب وتوندوسیه نوشت پلیس کوشی را دستگیر کرده است، با این‌حال دیگر نمایندگان این حزب در پارلمان با انتشار پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی تأکید کردند که حتی در صورت افزایش دستگیری‌ها به مبارزه علیه این توافق ادامه خواهند داد.

در صورت تصویب شدن طرح پیشنهادیِ دولت کوزوو، اتباع کوزوو می‎‌توانند بدون دریافت روادید وارد منطقۀ شنگن شوند. با این‌ وجود، منتقدان می‎گویند دریافت این امتیاز به قیمت غارت سرزمین کوزوو تمام می‎شود.

اگرچه جلسۀ روز سه‌شنبه به دلیل انتشار گاز اشک‌آور تعطیل شد، اما پیش‌نویس این توافق مرزی به تصویب ریاست پارلمان رسید و قرار است به زودی در مجلس به رأی گذاشته شود.

هفتۀ گذشته دولت کوزوو نشستی با مخالفان برگزار کرد تا در مورد این توافق مرزی، مصالحه کنند، اما مخالفین هشدار دادند که اگر دولت از موضع خود عقب‌نشینی نکند، وضعیت از کنترل خارج خواهد شد و مقاومتِ مخالفان افزایش می‌یابد.

دولت کوزوو در تاریخ 13 مرداد و در میان موج اعتراضات، پیش‌نویس این توافق را به تصویب رساند و اکنون برای تبدیل شدن این مصوبه به قانون، پارلمان باید آن را با کسب دو سوم از آراء به تصویب برساند.

این نخستین بار نیست که نمایندگان پارلمانِ کوزوو برای نشان دادنِ مخالفت خود با لوایح از گاز اشک‌آور استفاده می‎کنند. پیشتر در جریان رأی‌گیری برای عادی‎سازی روابط صربستان و کوزوو نیز نمایندگان چندین بار با پرتاب گاز اشک‌آور در روند رأی‎گیری اختلال ایجاد کردند.

دولت کوزوو خوستار پیوستن به اتحادیۀ اروپا است، اما یکی از شروط به رسمیت شناخته شدنِ این کشور از سوی تمامی کشورهای دنیا و پیوستن به اتحادیه، عادی‌سازیِ روابط کوزوو با کشورهای همسایه است.

کوزوو از سال 2008 از صربستان اعلام استقلال کرده است، اما صربستان این کشور را بخشی از خاک خود می‎داند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku