«عربستان لنگرگاه سلاح‌های قاچاق برای سوریه است»

تصویر آرشیوی از پیکارجویان مورد حمایت خارج در سوریه

گزارشی جدید نشان می‌دهد تسلیحات و مهماتی که کشورهای حوزۀ بالکان و اروپای شرقی به خاورمیانه ارسال می‌کنند، قبل از رسیدن به سوریه، ابتدا وارد عربستان سعودی و تعدادی دیگر از کشورهای منطقه می‌شوند.

سرویس فارسی خبرگزاری دویچه‌ولۀ آلمان دوشنبه (18 مرداد) اعلام کرد تسلیحات قاچاق شده به مقصد سوریه، پیش از رسیدن به دست تروریست‌های فعال در این کشور وارد پایگاههای هوایی و بنادر عربستان سعودی می‌شوند.

بر اساس این گزارش، سلاح‌هایی شامل آک-۴۷، مسلسل، نارنجک، ضد موشک و ضدتانک از کشورهایی همچون بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، اسلواکی، مونتنگرو، صربستان و رومانی به سوریه قاچاق می‌شود.

این سلاح‌ها برای رسیدن به سوریه ابتدا از راه هوایی یا کشتی به عربستان سعودی، اردن، امارات متحده عربی و یا ترکیه منتقل و سپس از این کشورها به سوریه ارسال می‌شوند.

طبق گزارش دویچه‌وله، این کشورها کلیۀ قوانین صدور مجوز برای انتقال سلاح به سوریه را نادیده می‌گیرند و حتی در برگه‌های اطلاعاتی مربوط به بارهای هوایی ارسال شده از بلغارستان و اسلواکی به خاورمیانه، به محتوای محموله‌ها اشاره‌ای نشده است.

معمولاً تسلیحاتی که به سوریه قاچاق می‌شود سرانجام به دست تروریست‌های داعش می‌رسد.

تصویری از فایل ویدئویی منتشر شده از کامیون‌های حامل سلاح سازمان اطلاعات ترکیه برای تروریست‌های سوری

روزنامۀ جمهوریت چاپ ترکیه در ماه می سال 2015 (اردیبهشت/خرداد 1394) ویدئویی در پایگاه اینترنتی خود قرار داد که در آن  ظاهراً کامیون‌های متعلق به «سازمان اطلاعات ملی ترکیه» موسوم به «ام‌آی‌تی» در حال حمل سلاح برای گروه‌های تروریستی در سوریه بودند.

دمشق از مدت‌ها پیش عربستان سعودی، ترکیه و قطر را به خاطر حمایت از تروریست‌هایی که علیه نیروهای دولت سوریه می‌جنگند، مورد انتقاد قرار داده است.

سوریه از سال 2011 (1389) صحنۀ ناآرامی‌های مرگبار است؛ براساس گزارش مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه که در تاریخ 22 بهمن 1394 منتشر شد، حدود 470 هزار نفر از مردم سوریه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جریان این ناآرامی‌ها کشته و بیش از 1.9 میلیون نفر زخمی شده‌اند.

در ناآرامی‌های پنج سالۀ سوریه میلیون‌ها نفر نیز در داخل و خارج از این کشور جنگ زده آواره شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku