News   /   آسيا

کرزی: حملات امریکا عامل تضعیف امنیت افغانستان

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان (تصویر آرشیوی)

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان می‌گوید اقدامات نیروهای خارجی مستقر در این کشور امنیت افغانستان را تضعیف می‌کند.

رئیس جمهور پیشین افغانستان گفت: «آنها به شدت در اشتباه هستند. آنهایی که از نیروهای خارجی می‌خواهند به بمباران افغانستان بپردازند، نماینده و حافظ منافع مردم افغانستان نیستند.»

وی ادامه داد: «ندادن حق تعیین سرنوشت به مردم افغانستان ناامیدی و خشم این مردم را به وجود آورده و به شعله‌ور شدن آتش درگیری‌ها منجر می‌شود.»

کرزی در حالی این مطالب را به نشریه انگلیسی گاردین عنوان کرد که گروه طالبان در درگیری‌های مرگبار هفته‌های اخیر در ولایت هلمند، مناطق گسترده‌ای را اشغال کرده است.

همزمان با نزدیک شدن عناصر این گروه به لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند، و تلفات سنگین نیروهای دولتی، برخی از فرماندهان ارتش افغانستان خواهان افزایش حملات هوایی امریکا شده‌اند اما کرزی با خواسته این فرماندهان مخالف است.

کرزی در دوره 13 ساله ریاست جمهوری خود نیز با حملات هوایی و یورش‌های شبانه نیروهای امریکایی به روستاهای افغان مخالف بود و این اقدامات را «مداخله» خارجی در سیاست‌های کشورش می‌دانست.

با وجود این، امریکا و دولت کنونی افغانستان با این موضوع که عملیات ارتش امریکا بر وخامت اوضاع افزوده است، مخالفند.

عملیات شبانه نیروهای افغان در منطقه نادعلی در ولایت هلمند (عکس از شین‌هووا)

کاهش مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی

در همین حال، گزارشی که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد مناطق تحت کنترل دولت کابل از 70/5% در اوایل سال جاری میلادی به 65/6% کاهش یافته است.

طالبان در هفته گذشته منطقه نادعلی را در ولایت هلمند تصرف کرد و به لشکرگاه نزدیک شد. این در حالیست که مناطق شمالی این ولایت از جمله موسی قلعه، سنگین و کجکی تقریبا عاری از نیروهای دولتی هستند.

کرزی سقوط این مناطق را ناشی از آن می‌داند که نیروهای افغان در این جنگ تنها هستند.

وی خاطر نشان کرد اگر ما نتوانیم خودمان بجنگیم نمی‌توانیم از نیرویی خارجی بخواهیم که بیاید و این مناطق را برای ما پس بگیرد. آنهایی که به جای ما این  مناطق را باز پس می گیرند می توانند نسبت به آنها ادعای مالکیت داشته باشند. 

نیروهای ناتو در افغانستان (تصویر آرشیوی)

لزوم تغییر رویکرد نیروهای خارجی در افغانستان

رئیس جمهور پیشین افغانستان متذکر شد نیروهای خارجی یا باید از این کشور خارج شوند یا تمرکز خود را به حامیان خارجی طالبان در افغانستان معطوف کنند.

وی با تاکید بر تغییر رویکرد نیروهای خارجی به حضور «14 ساله ناتو» در کشورش اشاره کرد و افزود آنها همچنان در همان مناطقی که در اوایل حضورشان می‌جنگیدند، درگیر هستند. 

کرزی ادامه داد: «آیا وضعیت ما بهتر شده است؟ آیا از امنیت بیشتری برخورداریم؟ نه. این یعنی یک جای کار اشتباه است. روش مورد استفاده برای انجام این کارها هیچ فایده‌ای برای ما نداشته است.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku