News   /   اروپا

روسیه اتهامات امریکا را رد کرد

به اعتقاد برخی تحلیل‌گران ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خواهان شکست کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری امریکا است.

روسیه ضمن بی اساس خواندن اتهامات مربوط دست داشتن این کشور در افشای ایمیل‌های حزب دموکرات امریکا اعلام کرد این کشور هرگز در مبارزات انتخاباتی کشورهای دیگر دخالت نمی‌کند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد، گزارش‌هایی که اخیرا درباره مداخله روسیه در هک کردن و انتشار ایمیل‌های کمیته مرکزی حزب دموکرات منتشر شده، «پوچ و بی‌معنا» بوده و تلاشی برای «استفاده جنون آمیز» از مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است.

سخنگوی کاخ کرملین، چهارشنبه در واکنش به سخنان باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، دربارۀ احتمال مداخلۀ روسیه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا گفت این گونه اتهامات روابط دو جانبه را به مخاطره می‌اندازد.

اوباما سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکۀ خبریِ ان.بی.سیِ امریکا  ادعای دست داشتن رئیس جمهور روسیه در افشای ایمیل‌های کمیتۀ ملی حزب دموکرات امریکا را رد نکرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال تلاش روس ها برای اعمال نفوذ در انتخابات آتیِ ریاست جمهوریِ امریکا و تأثیر گذاری بر آراء هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، نامزدهای حزب دموکرات و جمهوری‌خواه گفت: «هر چیزی امکان‌پذیر است. دونالد ترامپ بارها ولادیمیر پوتین (رئیس جمهور روسیه) را تحسین کرده و من فکر می‎کنم ترامپ در روسیه توجه زیادی را به خود جلب کرده است.»

اخیراً تارنمای افشاگرِ ویکی‌لیکس از هزاران ایمیلی پرده برداشت که نشانگر توطئۀ مقامات حزب دموکرات برای شکست ستاد انتخاباتی برنی سندرز، رقیب هیلاری کلینتون، جهت کسب نامزدیِ نهاییِ این حزب در انتخابات آتی ریاست جمهوری امریکا بود. این ایمیل‌ها فاش کردند کمیتۀ ملی حزب دموکرات از کلینتون جانبداری کرده و بین وی و سندرز تبعیض قائل شده‌اند. در پی این افشاگری، دبی واسرمن شولتز، رئیس کمیتۀ ملی حزب دموکرات امریکا، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

هیلاری کلینتون، نامزد نهایی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا (راست)، و برنی سندرز، رقیب سابق وی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

شرکت‌های امنیتی امریکا مدعی شدند که این افشاگری اقدامی از سوی هکرهای روس بوده است. ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون نیز دولت روسیه را متهم کرد که این ایمیل‏‎ها را به صورت عمدی و برای حمایت از دونالد ترامپِ جمهوری‎خواه در انتخابات ریاست جمهوری منتشر کرده است. 

به گزارش شبکۀ سی.ان.انِ امریکا، پلیس فدرال ایالات متحده چند ماه قبل دربارۀ امکان نفوذ در شبکۀ کامپیوتری کمیتۀ ملی حزب دموکرات به این کمیته هشدار داده بودند. 

کرملین همچنین روز سه شنبه در واکنش به این اتهامات اعلام کرد افراد ناشناس در امریکا تلاش می‌کنند از مسألۀ هراس از روسیه به نفع اهداف انتخاباتی خود بهره‌برداری کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، تاکنون از هیچ کدام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امریکا طرفداری نکرده اما با تحسین دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه او را فردی «با استعداد» توصیف کرده است. 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku