News   /   گزارش

پرده‌برداری ویکی‌‌لیکس از توطئۀ دموکرات‌ها علیه سندرز

برنی سندرز، نامزد سابق انتخابات امریکا، در نخستین گردهمایی ملی دموکرات‌ها در فیلادلفیا (5 مرداد 1395 - عکس از خبرگزاری فرانسه)

گردهماییِ ملی حزب دموکراتِ امریکا در حالی کار خود را آغاز ‎کرد که سایت افشاگرِ ویکی‌لیکس از هزاران ایمیل پرده برداشته است که نشانگر توطئۀ مقامات این حزب برای شکست مبارزۀ انتخاباتی برنی سندرز، رقیب هیلاری کلینتون، برای کسب نامزدیِ نهاییِ این حزب در انتخابات آتی ریاست جمهوری امریکا هستند.

براساس ایمیل‌های افشا شده، کارکنان و مقامات ارشد حزب دموکرات امریکا کلینتون را به سندرز ترجیح می‎دادند و طرح‌هایی در راستای زمینه‌سازی برای شکست سندرز در انتخابات مقدماتی و درون‌حزبیِ ریاست جمهوری امریکا به اجرا درآوردند.

براساس گزارش سوزان مدرس، خبرنگار شبکۀ پرس تی‌وی در نیویورکِ امریکا، هزاران ایمیلی که ویکی‌لیکس افشا کرده است، نشان می‌دهند که کارکنانِ کمیتۀ ملی حزب دموکرات در انتخابات مقدماتی 2016 این حزب، از هیلاری کلینتون در مقابل برنی سندرز طرفداری کرده‌اند. این افشاگری، نشان دهندۀ انحرافی بزرگ از نقش بی‌طرفانۀ کمیتۀ ملی حزب دموکرات است.

مایکل مالوف، یکی از مقام‌های سابق وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) در گفت‌وگو با پرس‌ تی‌وی گفت: «ما تنها بخشی از 20 هزار ایمیلِ منتشر شده را دیده‌ایم. ما نمی‎دانیم دیگر ایمیل‌های این مجموعۀ تقریباً 20 هزارتایی چه اموری را افشا می‌کنند، اما من فکر می‎کنم که آن‌‎ها در طول زمان منتشر، بررسی و آزموده خواهند شد.»

وی افزود: «بنابراین افشاگری‌های‎ ایمیلیِ اخیر می‌تواند به مبارزات انتخابات سراسری کشیده شود و در نهایت حقیقتاً به ضرر هیلاری کلینتون تمام شود. و من شک ندارم برخی از آن‎ها (ایمیل‌ها) نشان‌دهندۀ تبانی میان ستاد انتخاباتی هیلاری و کمیتۀ ملی حزب دموکرات خواهند بود.»

در یکی از ایمیل‌ها به نظر می‎رسد که کارکنان کمیتۀ ملی حزب دموکرات از یکدیگر می‌پرسند که از چه راه‎هایی می‎توانند ایمان سندرز را زیر سؤال ببرند و وی را فردی ملحد نشان دهند تا او را در چشم رأی‌دهندگان مسیحی به ویژه پیروان مذهب بپتیست جنوبی خوار کنند.

در یکی دیگر از ایمیل‎ها به نظر می‎رسد که یک وکیل به کمیتۀ ملی حزب دموکرات دربارۀ این‌که چگونه از هیلاری کلینتون در مقابل اتهامات ستاد انتخاباتی سندرز در قبال عدم وفاداری وی به یک توافق مالی مشترک، دفاع کنند، مشاوره می‎دهد.

همچنین یکی از کارکنان پیشنهاد می‎‏دهد که کمیتۀ ملی حزب دموکرات مقاله‌ای منفی دربارۀ سندرز را در میان طرفدارانش انتشار بدهد.

این ایمیل‌‎ها درست چند روز پیش از آغاز به کارِ کمیتۀ ملی حزب دموکرات افشا شدند، جایی که یکی از اهداف اصلی هیلاری کلینتون در آن، متحد کردن حزب دموکرات با کسب آراء طرفداران سندرز است. 

تحت فشار شدیدِ مقامات ارشد دموکرات، دبی واسرمن شولتز، رئیس کمیتۀ ملی حزب دموکرات روز یکشنبه اعلام کرد پس از اتمام گردهماییِ ملی حزب، که روز دوشنبه در فیلادلفیا آغاز شد، کناره‌گیری خواهد کرد.

مالوف دراین‌ مورد گفت: «دبی واسرمن شولتز که رئیس کمیتۀ ملی حزب دموکرات بود، استعفا داد، اما پس از آن به ریاست افتخاریِ ستاد مبارزات انتخاباتی هیلاری کلینتون رسید، منظورم این است که این نشانگر چیست؟ این نشان‌دهندۀ پارتی‌بازی است.»

شرکت‌های امنیتی که با واشنگتن پست گفت‌وگو کردند، گفتند که این افشاگری کار هکرهای روس بوده است. ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون دولت روسیه را متهم کرده است که این ایمیل‏‎ها را به صورت عمدی و برای حمایت از دونالد ترامپِ جمهوری‎خواه در انتخابات ریاست جمهوری منتشر کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku