News   /   آسيا

ویدئو: استفاده از گاز اشک‌آور در زندان نوجوانان در استرالیا

نوجوانان زندانی در سلول‌های انفرادیِ مرکز دان دِیل در بندر داروین در ایالت سرزمین شمالی در استرالیا در سال 2004 شکنجه شده‌اند. (عکس از شبکۀ ای.بی.سیِ استرالیا)

به تازگی ویدئویی از یک زندان نوجوانان در استرالیا منتشر شده است که در آن تصاویر تکان‌دهنده‌ای از استفادۀ زندان‌بانان از گاز اشک‌آور و کلمات رکیک در برخورد با زندانیان به نمایش درآمده است.

این ویدئو بخشی از یک تحقیق گسترده‌تر دربارۀ آزار کودکان در سرزمین‌های شمالی، از مناطق فدرال استرالیا است و این ویدئو مربوط به حوادثی است که در اوت سال 2014 در زندان نوجوانان دان دِیل در بندر داروین رخ داده‌اند.

در این ویدئو مشاهده می‌شود که مأمورین زندان در مواجهه با اعتراض و خروج از سلول یکی از 6 نوجوانی که حدود 24 ساعت در سلول‌های انفرادی نگه‌ داشته شده بودند، از گاز اشک‌آور استفاده می‎کنند و علاوه بر مورد خطاب قرار دادن این نوجوانان با کلمات رکیک، به آن‌ها می‌خندند.  

در سال 2014 اعلام شد که در این زندان شورش شده است و پس از حوادثی که رخ داد، مرکز دان دیل بسته شد و نوجوانان به زندان بزرگسالان بریما در داروین منتقل شدند.

مأمورین پس از این حادثه گفتند نوجوانان به سمت آن‌ها حمله کرده‌اند، اما در تصاویر ویدئویی قابل مشاهده است که تنها یکی از نوجوانان از سلول خود خارج شده است و باقی آن‌ها در سلول‌های خود نشسته‌اند که مأمورین در مدت 90 ثانیه بیش از ده بار اقدام به استفاده از گاز اشک‌آور می‌‎کنند.

صدای فریاد پسران نوجوان و نفس نفس زدن آن‎ها هنگام ورود گاز اشک‌آور به داخل سلول‌هایشان در ویدئو شنیده می‎شود.

برخی از این نوجوانان در گفت‌وگو با برنامۀ «فور کورنر» (چهار گوشه) در شبکۀ تلویزیونی استرالیاییِ ای.بی.سی که از این حوادث پرده برداشته است، می‌گویند پس از این واقعه دچار آسیب‎های روانی شده و کابوس می‎دیدند.

به گفتۀ وکلای این پروندۀ تحقیقاتی، این تنها بخشی از یک الگوی طولانی‌مدت در شکنجه و آزار کودکان و نوجوانان در زندان‌های شمال استرالیا است.

کشف یک بخش انفرادی در زندان نوجوانانِ دان دیل به صورت کاملاً اتفاقی و هنگامی رخ داد که گروهی از وکلا به بازدید از این زندان پرداختند.

جارد شارپ، یکی از این مشاورین حقوقی در گفت‌وگو با برنامۀ فور کورنر دربارۀ این بازدید گفت: «همۀ ما از این‎که کودکان در این سلول‌ها بودند، شوکه شده و به یکدیگر نگاه کردیم. چون نشانه‌هایی از زندگی در آن‌جا بود، اما نمی‎دانستیم چه کسی آن‌جاست و چه اتفاقی افتاده است، یا این‎که چقدر از حضور آن‌ها در این سلول‌ها می‌گذرد.»

سال گذشتۀ میلادی، کمیسیون کودکانِ سرزمین‎های شمالیِ استرالیا اقدامات مأمورین این زندان نوجوانان را محکوم کرد، اما مقامات محلی از اقدامات صورت گرفته دفاع کرده و این موضوع را ناشی از شورش در زندان دانسته بودند.

به گفتۀ فعالان حقوق بشر در استرالیا استفاده از سلول‌های انفرادی در مورد زندانیان نوجوان خلاف کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه شکنجه است.

دیلن فولر، یکی از نوجوانانی است که در زندانی در بندر داروین، مرکز ایالت سرزمین شمالی در کشور استرالیا به مدت 2 ساعت به یک صندلی کنترل الکترونیک بسته شده بود. (عکس از شبکۀ ای.بی.سی)

در این برنامۀ تلویزیونی تصاویری از شکنجه‌های دیگر نیز به تصویر کشیده شده است که از جملۀ آن‌ها می‌توان به برهنه کردن، توهین‌، استفاده از الفاظ رکیک و بستن زندانیان به مدت طولانی اشاره کرد.

یکی از 6 کودکی که در جریان حادثۀ مذکور هدف گاز اشک‌آور قرار گرفته بود، بعدها در زندان بزرگسالان بریما نیز مورد شکنجه قرار گرفته است.

مأمورین در تصاویر مربوط به این حادثه، این نوجوان را به دلیل آن‌چه «بد رفتاری» می‌نامند به مدت دو ساعت به یک صندلی مخصوص در شرایطی دردآور می‌بندند.

انتشار این مستندات، موجی از انتقادات در استرالیا به راه انداخته است. مقامات محلی در مقابل ادعا می‎کنند که اشکالاتی که پیشتر در زندان‌ها وجود داشته، اکنون برطرف شده‌‎اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku