News   /   آسيا

سازمان ملل درباره آمار «تکان دهنده» تلفات غیرنظامیان در افغانستان هشدار داده است

تصویر یک دختر پاکستانی که در سوگ کشته های اقلیت هزاره افغانستان شمع روشن کرده است، 3 مرداد 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سازمان ملل درباره آمار بی سابقه تلفات غیرنظامیان در ناآرامی‌های سال جاری میلادی در افغانستان هشدار داده و آن را «تکان دهنده و شرم آور» دانسته است.

 نمایندگی کمک‌رسانی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در گزارشی که روز دوشنبه (4 مرداد) منتشر شد، آمار تلفات غیرنظامیان افغانستان را از آغاز سال 2016 تاکنون، هزار و 601 کشته اعلام کرد.

 بر اساس این گزارش، در شش ماه اول سال 2016 همچنین 3 هزار و 565 غیرنظامی در کشور جنگ زده افغانستان زخمی شده‌اند.

 این آمار از افزایش چهار درصدی آمار کل تلفات غیرنظامیان در همین بازه زمانی مشابه در سال گذشته حکایت دارد و نشان می دهد تقریبا یک سوم از قربانیان و زخمیان در ناآرامی‌های افغانستان کودک بوده اند.

مردان افغانستان در حال آماده کردن قبر برای قربانیان انفجارهای اخیر در کابل، 3 مرداد 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

 در این گزارش آمده است، حدود یک هزار و 509 تن از قربانیان و زخمیان را کودکان تشکیل می‌دهند.

 تادامیچی یاماموتو، رئیس یوناما با اشاره به این گزارش گفت: «برخی هنگام نماز، کار، مطالعه، انتقال آب آشامیدنی و یا هنگامی که در بیمارستانها تحت درمان بودند، کشته شده‌اند، تک تک این تلفاتِ غیرنظامی ازعدم تعهد و مسئولیت‌پذیری حکایت دارد.»

 وی در ادامه تاکید کرد، باید از همه طرف‌های درگیر در افغانستان خواسته شود برای کاهش «مصائب» غیرنظامیان گام های واقعی بردارند.

 بر اساس این گزارش، گروه تروریستی طالبان عامل 60 درصد از کل آمار تلفات بوده‌اند. بمب گذاری‌ها و حملات، دومین علت اصلی در تلفات غیرنظامیان به شمار می‌روند و درگیری میان شبه نظامیان و نیروهای افغانستان مسبب 23 درصد از تلفات سال گذشته (2015 میلادی) بوده است.

تصویری از یک سرباز ارتش ملی افغانستان هنگام شلیک توپ که در جریان درگیری میان نیروهای امنیتی این کشور و تروریست های داعش در منطقه کوت در استان ننگرهار در شرق افغانستان صورت گرفته است، 6 تیر 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

این آمار همچنین دو حمله اخیر مرگبار در کابل را نیز شامل می‌شود؛ در انفجار هم زمان بمب در مسیر تظاهرات اقلیت هزاره که روز شنبه روی داد و گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را به عهده گرفته است، دست کم 80 نفر کشته شدند.

بر اساس گزارشهای منتشر شده، داعش در ارتباط با بکارگیری برخی گروه‌های جداشده از طالبان، به ویژه آنهایی که از تغییرات در رهبری این گروه شبه نظامی نارضایتی دارند، موفق بوده است.

این گروه تکفیری همچنین به جذب افرادی پرداخته است که شاخه القاعده در افغانستان را ترک کرده‌اند.

به رغم گذشت 15 سال از تهاجم نظامی تحت فرمان امریکا به افغانستان که در قالب طرح به اصطلاح جنگ با تروریسم از سوی واشنگتن صورت گرفت، این کشور جنگ زده همچنان صحنه ناآرامی و ناامنی است.

در این جنگ حکومت طالبان سرنگون شد اما با وجود حضور هزاران نظامی خارجی، ترور و بی ثباتی همچنان در این کشور آسیایی ادامه دارد .

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku