تاکید رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه بر اعمال اشد مجازات برای کودتاچیان

هلوسی آکار رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه از «اعمال اشد مجازات» برای نظامیانی که در کودتا نافرجام هفته گذشته این کشور دست داشتند، خبر داد.

به گزارش شبکه تلویزیونی ان تی وی ترکیه،« هلوسی آکار» که در جریان کودتای نافرجام برای ساعاتی به اسارت کودتاچیان درآمده بود، امروز(یکشنبه) با حضور در وزارت کشور در آنکارا از خسارات بجای مانده از این کودتا بازدید کرد.

وی با اشاره به این موضوع  که ارتش نیروهای مسلح ترکیه  به صورت جدی سرگرم اجرای وظایف محوله است، افزود:«افراد ترسویی که لباس ارتش ترکیه را برتن داشتند، با خیانت خودشان خسارات  زیادی به مردم و به ویژه ارتش وارد کردند.»

هفته گذشته اردوغان پس از این کودتای نافرجام اعلام کرد در صورتی که پارلمان ترکیه مجازات اعدام را مجددا برقرارکند، از آن حمایت خواهد کرد.

بر اساس گزارش رسانه های ترک، قرار است آکار امروز با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیدار کند.

گروهی از اعضای ارتش ترکیه بامداد شنبه (26 تیر) در آنکارا با حمله به پارلمان، کاخ ریاست جمهوری وتلویزیون دولتی قصد سرنگون کردن دولت و بدست گفتن اوضاع در این کشور را داشتند که با همکاری مردم و نیروهای امنیتی این کودتا شکست خورد.

دستگیری یکی از فرماندهان ارشد ارتش ترکیه پس از کودتای نافرجام (عکس آرشیوی)

پس از پایان یافتن این کودتا دستگیری های گسترده ای در ترکیه آغاز شد که تا کنون بیش از 60 هزار نفر از نیروهای ارتش و پلیس، قضات، اساتید، کارکنان دولت و بخش آموزش ترکیه دستگیر  یا از کار برکنار شده اند.

در آخرین دور از دستگیری ها ، یک مقام امنیتی ترک دیروز(شنبه) از بازداشت 285 تن از اعضای گارد ریاست جمهوری ترکیه در ارتباط با این کودتا خبر داد.

درهمین راستا بینالی ییلدیرم نخست وزیر ترکیه نیز از انحلال گارد ریاست جمهوری این کشور خبر داد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)     

اردوغان روز پنجشنبه گذشته با انجام سخنرانی وضعیت فوق العاده ای بمدت سه ماه در کشور اعلام کرد.

وی پس از اعلام وضعیت فوق العاده در ترکیه در مصاحبه با رویترز گفت، هنوز احتمال بروز کودتا در کشور وجود دارد و اینکه دولت آماده برخورد با آن است.      

دولت ترکیه فتح الله گولن، روحانی مخالف که در تبعید خود خواسته در آمریکا است را طراح اصلی این کودتا می داند و خواستار استرداد وی به ترکیه است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.     


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku