پس از کودتا در ترکیه؛ نگرانی از سوء استفاده از سلاح‌های اتمی امریکا

تصویری آرشیوی از پایگاه نظامی اینجرلیک در جنوب شرق ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

وقوع کودتای نافرجام در ترکیه و حوادث پس از آن، به نگرانی‌ها درباره سرقت یا سوء استفاده از سلاح‌های اتمی که امریکا در پایگاه هوایی اینجرلیک مستقر کرده، دامن زده است. 

به گزارش پایگاه خبری اسپوتنیک، این پایگاه نظامی که در جنوب شرق ترکیه واقع شده است، محل نگهداری حدود 50 بمب هیدروژنی از نوع بی-61 است. این تعداد در واقع بیش از 25 درصد تسلیحات اتمی موجود در زرادخانه ناتو به شمار می‌آید.

از بمب‌های هیدروژنی بی-61 می‌توان برای ماموریت‌های مختلف استفاده کرد.

 پایگاه اینجرلیک در حالی میزبان بزرگترین زرادخانه اتمی ناتو است که در پی کودتای نظامی نافرجام در ترکیه که بامداد شنبه روی داد، انرژی برق این پایگاه نظامی قطع و حریم هوایی این پایگاه به روی جنگنده‌های نیروی هوایی امریکا بسته شد.

تصویری مربوط به سال 2015 از استقرار جنگنده‌های اف-16 امریکا در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

همچنین ژنرال بکر ارکان وان فرمانده پایگاه نظامی اینجرلیک و 9 تن دیگر از افسران ارتش ترکیه در این پایگاه نظامی به اتهام حمایت از کودتای نظامی بازداشت شدند.

در حالی که انرژی برق این پایگاه نظامی از طریق موتور برق‌های پشتیبانی تامین می‌شود، رسانه‌های امریکایی درباره امنیت تسلیحات اتمی در این پایگاه نظامی ابراز تردید کرده‌اند.

یک کارشناس تسلیحات اتمی در مقاله‌ای که در پایگاه خبری «وار آن دِ راکس» منتشر کرد، گفت: «این پایگاه هوایی تحت فرماندهی ترکیه و امریکا فعالیت می‌کند. این پایگاه که توسط حصار و احتمالا پرسنل ارتش ترکیه محافظت می‌شود ... در خلال کودتا در حالت هشدار به سر برد و به این بدان معناست که این تاسیسات بسته شده و نیروهای امنیتی بیشتری به آن اعزام شده‌اند.»

روزنامه امریکایی نیویورک تایمز هم در مطلبی در این باره نوشت اگر چه سلاح‌های اتمی بطور معمول در فضای کاملاً محافظت شده نگهداری می شوند و برای فعال کردن آنها نیاز به کدهای مخصوص و ساز و کار پیچیده حفاظتی است، با این حال این ساز و کارها نمی تواند سلاح‌های هسته ای را در برابر تلاش کشور میزبان برای تصاحب آنها محافظت کند. 

نیویورک تایمز در مطلب خود با اشاره به نگرانی های امنیتی در این خصوص آورده است نتایج یک بررسی که نیروی هوایی امریکا به تازگی انجام داده نشان می دهد تدابیر امنیتی برای نگهداری سلاح های اتمی امریکا در اغلب پایگاه های کشور میزبان ناکافی بوده است. 

برخی تحلیل گران یکی از دلایل استقرار سلاح‌های اتمی آمریکا در ترکیه را «بازدارندگی در برابر ایران» عنوان کرده اند با این حال نیویورک تایمز در مقاله خود نوشته است در حال حاضر هیچ یک از هواپیماهای ترکیه و جت‌های امریکایی مستقر در اینجرلیک قادر به حمل این سلاح ها نیستند.  

گفتنی است، هنوز مقامات ترکیه و امریکا درباره این گزارش و استقرار بمب‌های هیدروژنی ناتو در اینجرلیک اظهار نظری نکرده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku