News   /   ايران

اولین جلسه محاکمه متهمان تعرض به سفارت عربستان در ایران برگزار شد

تصویری از تجمع معترضان مقابل سفارت عربستان در تهران، 12 دی 1394

اولین جلسه محاکمه 21 متهم پرونده تعرض به سفارت عربستان در ایران در مجتمع قضایی کارکنان دولت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری میزان، اولین جلسه محاکمه 21 متهم پرونده تعرض به سفارت عربستان روز دوشنبه (28 تیر) به ریاست قاضی دهقان در شعبه 1060 مجتمع قضایی کارکنان دولت برگزار شد.

در این جلسه که با حضور وکلای متهمان برگزار شد، نماینده دادستان اتهام اخلال در نظم عمومی و تخریب اموال سفارت عربستان را به متهمان تفهیم کرد.

در این جلسه تعدادی از متهمان به دفاع از خود پرداختند. جلسه بعدی دادگاه به سه شنبه موکول شد.

به گزارش ایسنا، قاضی حسینی، سرپرست مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت در جمع خبرنگاران درباره جلسه دادگاه پرونده متعرضین به سفارت عربستان گفت:‌ «این پرونده که در مجتمع قضایی کارکنان دولت مطرح شده به شعبه 1060 این مجتمع ارجاع شده و 21 متهم دارد که پرونده‌شان با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است.»

وی افزود: «‌متهمان اکثرا در جلسه بودند و برخی هم که در جلسه امروز حضور نداشتند وکلایشان حاضر شدند. اتهامات آن‌ها مشارکت در تخریب عمدی اموال سفارت عربستان و اخلال در نظم عمومی از طریق جنجال و تجمع غیرقانونی بوده است.»

http://217.218.67.233/photo/20160118/cf6c9dda-e27a-4691-8304-19d73e86ad72.jpg
تصویر تجمع اعتراضی مردم مقابل سفارت عربستان در ایران

وی گفت: «بعید می‌دانم که امروز آخرین جلسه دادگاه باشد؛ چراکه هم تعداد متهمان زیاد است و هم وقت اداری اجازه نمی‌دهد که بتوانیم به اتهامات تمام متهمان رسیدگی کنیم. البته تصویب این‌که جلسه بعدی کی برگزار می شود منوط به تشخیص قاضی پرونده است.»

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا در مورد نیروی انتظامی پرونده‌ای در این زمینه به دادگاه کارکنان دولت ارسال شده است؟ گفت: «آن چیزی که دادگاه ارسال شده همین موضوع این پرونده معترضین به سفارت عربستان بوده است که متهمان آن هم مشخص شده اند. در پرونده حاضر چنین چیزی را در مورد پرسنل نیروی انتظامی نداریم.»

در پی اعدام شیخ نمر، روحانی برجسته شیعیان عربستان، اعتراضاتی مقابل سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد برگزار شد که با تعرض برخی از «عوامل خودسر» به این دو ساختمان همراه بود.

به دنبال این حادثه، ریاض کاردار خود را از تهران فراخواند و روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود با ایران را قطع کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای ، سخنگوی قوه قضاییه 22 فروردین سال جاری از رسیدگی به پرونده متعرضان به سفارت عربستان در دادسراهای تهران و روحانیت خبر داد و گفت: «این پرونده در نیمه دوم سال 94 تشکیل شد و 121 نفر در این پرونده دستگیر شدند و قرار وثیقه یا قرار بازداشت موقت و یا قرار تأمین مناسب دیگری برای آنها صادر شد.»

http://217.218.67.233/photo/20160410/d94bc661-20bf-48a1-a93a-b584463bc298.jpg
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای ، سخنگوی قوه قضاییه ایران

وی افزود: «24 نفر هم در رابطه با این پرونده احضار شدند که برخی از آنها منتهی به صدور قرار و برخی از آنها که اتهامی نداشتند، بدون قرار آزاد شدند.»

محسنی اژه‌ای تاکید کرد: «نهایتاً برای 48 نفر از این افراد کیفرخواست صادر شد و پرونده‌شان در دادسرای تهران است و البته پرونده حدود 3 الی 4 نفر هم در دادسرای روحانیت است.»


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku