News   /   ايران

محمدجواد ظریف: برجام پیروزی دیپلماسی بر زور بود

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران (تسنیم)

در سالروز دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، برجام را پیروزی «دیپلماسی بر زور» خوانده است.

محمدجواد ظریف پنجشنبه (24 تیر) با انتشار مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «توافق هسته‌ای ایران پیروزی دیپلماسی بر فشار و زور بود.

ظریف با یادآوری این مطلب به مقامات امریکایی که روش‌های سنتی و قدیمی واشنگتن نتیجه‌ای جز شکست در پی نداشته است، افزود: « تا هنگامی که رجزخوانی‌های کوته‌بینانه و اجرای کند تعهدات و شعارهای نخ‌نما اولویت داشته باشد پیشرفت دست یافتنی نخواهد بود. احترام متقابل و اجرای تعهدات برجام دستاوردهای وعده داده شده را تضمین می‌کند و افق‌های جدیدی را می‌گشاید.»

null
باراک اوباما رئیس جمهور امریکا 

پیام مقامات امریکایی و اروپایی در سالگرد برجام 

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، نیز در پیامی مدعی شد: «توافق ایران در یک سال گذشته در به عقب بازگرداندن برنامه هسته‌ای این کشور و جلوگیری از مناقشات بیشتر موفق بوده و شرایط را برای ما ایمن‌تر کرده است».

در عین حال، جان کری، وزیر امور خارجه امریکا نیز ضمن استقبال از برجام گفت این توافق تاکنون پیش‌بینی‌های ترسناک را رد و به‌جای آن جهان را به مکانی امن‌تر تبدیل کرده است.

null
جان کری وزیر امور خارجه امریکا در سفر به روسیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

افزون بر این، اتحادیه اروپا از همۀ طرف‌ها خواسته است به تعهدات خود در برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام)، پایبند باشند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجۀ اتحادیه اروپا، پنجشنبه (24 تیر) در بیانیه‌ای اعلام کرد این بلوک «به طور فعال از اجرای کامل و کارآمد برجام در طول این توافقنامه حمایت خواهد کرد.»

ایران و کشورهای گروه1+5 شامل امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان، 23 تیر ماه 1394 در وینِ اتریش درباره برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) توافق کردند.

بر اساس برجام، قرار شد در ازای محدود شدن بخشی از فعالیت‌های اتمی ایران همۀ تحریم‌های بین‌المللی و یک جانبۀ مرتبط با برنامه اتمی جمهوری اسلامی لغو ‌شود.

موگرینی در این بیانیه اعلام کرد: «پایبندی همۀ طرف‌ها به تعهدات برای اعتمادسازی و امکان ایجاد پیشرفت ثابت و تدریجی در روابط بین اتحادیه اروپا، کشورهای عضو آن و ایران یک شرط ضروری است.»

مسئول سیاست خارجۀ اتحادیه اروپا همچنین اظهار داشت این اتحادیه به تعهدات خود در رابطه با لغو تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران عمل کرده است.

موگرینی در ادامه تاکید کرد با این وجود «شفاف‌سازی درباره‌ رفع تحریم‌ها برای دادن مجوز تعامل دوباره و کامل بانک‌ها و شرکت‌های تجاری اروپایی در ایران مهم است.»

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجۀ اتحادیه اروپا

تحریم‌های ضد ایرانی لغو شده‌اند، اما تنها روی کاغذ

موگرینی و جان کری در ماه ژانویه (26 دی 1394) پس از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به تعهداتش بر اساس توافق هسته‌ای، لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را اعلام کردند.

یک ماه بعد، جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی (سوئیفت) اعلام کرد تعدادی از بانک‌های ایرانی را مجدداً به سامانۀ خود متصل کرده است.

با این وجود، جمهوری اسلامی اعلام کرده است هنوز به بازارهای مالی جهانی دسترسی ندارد. بسیاری از بانک‌های بین‌المللی هنوز از بیم امریکا، از معاملات تجاری و پردازش معاملاتِ ایران سر باز می‌زنند.

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، چند ماه پیش اعلام کرد تهران نتوانسته است از دارایی‌های بلوکه شدۀ خود در خارج از کشور استفاده کند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران

در عین حال، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، چهارشنبه (23 تیر) اعلام کرد اگر کشورهای دیگر برجام را نقض کنند، ایران می‌تواند دوباره همۀ جنبه‌هایی را که پذیرفته بود بر اساس توافق هسته‌ای محدود کند، از سر بگیرد.

روحانی تاکید کرد: «اگر روزی 1+5 بخواهد از تعهدات خود سر باز بزند، ما کاملاً آمادگی داشته و از لحاظ توانمندی هسته‌ای در شرایطی هستیم که در زمان کوتاهی می‌توانیم به نقطه مطلوب خود دست پیدا کنیم.»

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی، نیز ماه گذشته در دیدار با کری به موضوع لغو نشدن تحریم‌های ضد ایرانی اشاره کرد و از امریکا خواست در ترغیب بانک‌ها به معامله با ایران پس از لغو تحریم‌ها، جدیت نشان دهد.

مجید تخت روانچی، معاون اروپا و امریکای وزارت خارجه نیز «محافظه‌کاری» بانک‌های بزرگ اروپایی را مورد انتقاد قرار داد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku