News   /   آسيا

مقام افغان: کابل قصد احیای مذاکرات صلح با طالبان را ندارد

نشست چهارجانبه مقام‌های افغانستان، امریکا، چین و پاکستان در اسلام آباد (عکس از خبرگزاری فرانسه)

به گفته یک مقام افغان، دولت کابل قصد ندارد گفتگوهای چهارجانبه برای بازگرداندن طالبان به پای میز مذاکره را از سربگیرد.

هارون چخانسوری، سخنگوی دولت افغانستان، روز پنج‌شنبه به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت گروه چهارجانبه – متشکل از کشورهای افغانستان، پاکستان، چین و امریکا – هیچ برنامه‌ای برای برگزاری نشست در آینده نزدیک ندارد.

این اظهارات نشان می‌دهد دولت افغانستان از آنچه تلاش‌های نه چندان جدی پاکستان برای کمک به ازسرگیری مذاکرات صلح می‌خواند، ناامید شده است. این مسئله همچنین ممکن است حاکی از افزایش اختلاف‌ها بین کابل و اسلام آباد باشد.

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، بارها پاکستان را به پناه دادن به سران طالبان متهم کرده است. اتهاماتی که اسلام آباد همیشه آنها را تکذیب کرده است. 

گروه چهارجانبه مذاکرات افغانستان از ابتدای سال 2016 تاکنون پنج نشست در کابل و پاکستان برگزار کرده است اما اعضای طالبان در هیچ کدام از این جلسات حاضر نشده‌اند.

تصویر آرشیوی از عناصر طالبان در افغانستان

چخانسوری گفت: «برای برگزاری نشست بعدی این گروه هیچ تاریخی تعیین نشده است.»

وی یادآور شد افغانستان در اثر اقدامات «گروه‌هایی تروریستی که از پاکستان عملیات انجام می‌دهند و (در این کشور) دارای پایگاه پشتیبانی هستند» لطمات زیادی دیده است. 

به نظر می‌رسد این اظهارات دولت کابل درخواستی غیرمستقیم از واشنگتن و پکن برای تحت فشار گذاشتن اسلام آباد باشد.

غنی در سال 2014 با وعده برقراری صلح به ریاست جمهوری افغانستان رسید و برای پایان دادن به جنگ مناسبات دوستانه‌ای را با پاکستان آغاز کرد.

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان (عکس از خبرگزاری فرانسه)

با وجود این، غنی بعد از وقوع چندین عملیات انتحاری در کابل گفتگوها با پاکستان را قطع کرد.

وی همچنین از اسلام آباد خواست پشتیبانی از طالبان و شبکه حقانی – از هم‌پیمانان نزدیک طالبان - را متوقف کند.

در همین حال، وخامت شرایط امنیتی در افغانستان بهانه ای شده است تا باراک اوباما رئیس جمهور امریکا اعلام کند حدود هشت هزار و 400 نظامی امریکایی همچنان در این کشور جنگ‌زده باقی خواهند ماند. 

باراک اوباما روز چهارشنبه (16 تیر) در نشستی خبری گفت: «به جای کاهش نیروها به پنج هزار و 500 نفر تا پایان امسال، امریکا حدود هشت هزار و 400 سرباز را تا پایان دولت من در (ژانویه) سال آینده در افغانستان حفظ خواهد کرد.»

وی پیشتر وعده داده بود تعداد نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان را از 9 هزار و 800 نفر به پنج هزار و 500 نفر برساند، اما تشدید فعالیت‌های طالبان و ناتوانی نیروهای افغان مانع از تحقق این وعده شد.

 

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku