News   /   اروپا

گورباچوف: ناتو در تدارک «عملیات تهاجمی» علیه روسیه

میخائیل گورباچوف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی (تصویر آرشیوی)

میخائیل گورباچوف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، تصمیم اخیر ناتو برای استقرار چهار هزار نیرو در شرق اروپا را مقدمه چینی برای «عملیات تهاجمی» علیه روسیه عنوان کرده است.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، گورباچوف روز شنبه گفت، ناتو مقدمه چینی را برای تبدیل «جنگ سرد به جنگ واقعی» آغاز کرده است.

وی با اشاره به برگزاری نشست اخیر ناتو در لهستان افزود: «تمامی لفاظی‌ها در ورشو تقریبا حاکی از علاقه اعلان جنگ علیه روسیه است. آنها فقط درباره دفاع (از خود) صحبت می‌کنند اما در واقع در تدارک برای عملیات نظامی هستند.»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفته بود تصمیم این سازمان نظامی برای سه برابر کردن نیروهایش در کشورهای همجوار روسیه صرفا جنبه دفاعی دارد.

استولتنبرگ خاطر نشان کرد: «ناتو برای هیچ کشوری تهدید به همراه نمی‌آورد. ما خواهان جنگ سرد جدید و رقابت تسلیحاتی جدید نیستیم. ما به دنبال رویارویی (نظامی) نیز نیستیم.»

رزمایش نیروهای ناتو در گرجستان (8 خرداد 95، عکس از خبرگزاری فرانسه)

روابط روسیه و ناتو در سال‌های اخیر به دلیل آنچه مسکو تقویت این سازمان نظامی در نزدیکی مرزهای خود می‌خواند، به تیرگی گراییده است.

این ائتلاف نظامی روز جمعه اعلام کرد چهار گردان مشتمل بر چهار هزار نیرو را به صورت گردشی در شمال شرق اروپا مستقر خواهد کرد تا آمادگی خود را برای حمایت از کشورهای شرقی این ائتلاف در برابر آنچه تجاوز روسیه خواند، نشان دهد.

بر این اساس، بریتانیا 500 سرباز به استونی اعزام می‌کند و کشورهای آلمان و کانادا نیز نیروهای خود را به ترتیب در لیتوانی و لتونی مستقر می‌کنند. امریکا نیز یک تیپ زرهی متشکل از هزار سرباز را سال آینده در لهستان مستقر خواهد کرد.

کرملین نیز در واکنش به حضور نظامی در مرزهای غربی خود، نیروها و تجهیزات نظامی را در این منطقه افزایش داده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku