News   /   اروپا

امضای یادداشت همکاری نظامی امریکا و گرجستان

رزمایش نیروهای ناتو در گرجستان (4 خرداد 95، عکس از خبرگزاری فرانسه)

امریکا و گرجستان به منظور تقویت توان نظامی دولت تفلیس با یکدیگر توافقنامه دوجانبه امنیتی امضا کرده‌اند.

جان کری، وزیر خارجه امریکا، و گئورگی کوریکاشویلی، نخست وزیر گرجستان، روز چهارشنبه در مراسمی در تفلیس یادداشت تفاهمی در زمینه تقویت مناسبات امنیتی و نظامی به امضا رساندند.

کری که در آستانه نشست ناتو در ورشو به گرجستان سفر کرده است، خاطر نشان کرد: «شراکت ما مستحکم  و استوار است».

وزیر خارجه امریکا ادامه داد: «مردم گرجستان خواهان آینده اروپا-آتلانتیک (ائتلاف دو سوی اقیانوس اطلس) بوده و آن را انتخاب کرده‌اند و امریکا نیز از این هدف حمایت می‌کند.»

گرجستان پیش از این از دولت واشنگتن کمک‌های نظامی دریافت کرده بود اما وزارت خارجه امریکا اعلام کرد امضای این یادداشت همکاری به افزایش «همکاری دفاعی و امنیتی در زمینه توسعه ظرفیت‌های دفاعی، همکاری نظامی و امنیتی و تبادل اطلاعات» منجر می‌شود.

جان کری، وزیر خارجه امریکا (چپ) در دیدار با  گئورگی کوریکاشویلی، نخست وزیر گرجستان (عکس از رویترز)

این یادداشت همکاری در حالی امضا شد که گرجستان بهار 1395 میزبان رزمایش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی بود. روسیه این رزمایش را تحریک آمیز خوانده بود.

گرجستان همچنین خواهان پیوستن به ناتو است اما حضور نیروهای روسیه در قلمرو این کشور بدان معنی است که اقبال این این کشور برای پذیرفته شدن در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در آینده ای نزدیک چندان بالا نخواهد بود. 

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما این حضور پایدار سازمان نظامی ناتو در خاک گرجستان را اقدامی تحریک آمیز می‌دانیم که هدف از آن ایجاد بی‌ثباتی تعمدی در وضعیت سیاسی و نظامی در جنوب قفقاز است.»

گرجستان در سال 2008 برای مدت کوتاهی با روسیه وارد جنگ شد در آن زمان گرجستان برای در اختیار گرفتن کنترل جمهوری اوستیای جنوبی که در پی کسب استقلال بود، حمله گسترده‌ای انجام داد.

روسیه در واکنش به این حمله، نیروهای خود را به منطقه اعزام و سربازان گرجستانی را از اوستیای جنوبی و آبخازیا به عقب راند.

روابط روسیه و ناتو در سال‌های اخیر به دلیل آنچه مسکو تقویت این سازمان نظامی در نزدیکی مرزهای خود می‌خواند، به تیرگی گراییده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku