موافقت نتانیاهو با ساخت 42 واحد مسکونی دیگر در کرانه باختری اشغالی

نمای عمومی از شهرک بیتارعلیت در کرانه باختری اشغالی در نزدیکی شهرک فلسطینی بیت لحم (عکس از خبرگزاری فرانسه)

به رغم درخواست‌های بین المللی برای توقف ساخت شهرک‌های غیر قانونی اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم مجوز ساخت بیش از 40 واحد مسکونی دیگر در کرانه باختری اشغالی را تایید کرده است. 

نتانیاهو روز شنبه (12 تیر) پرونده قرارداد یک مناقصه برای ساخت 42 واحد مسکونی در شهرک «اربع» در شهر الخلیل واقع در جنوب کرانه باختری را مجددا باز کرد. این پروژه به دلیل خودداری پیمانکاران از شرکت در آن، به مدت یکسال متوقف شده بود.

نتانیاهو روز جمعه گزارش اخیر کمیته چهارجانبه خاورمیانه – کمیته‌ای که در روند به اصطلاح صلح خاورمیانه در مناقشه میان فلسطین و اسرائیل میانجیگری می کند- را  رد کرد. در این گزارش از تل آویو خواسته شده بود تا به فعالیت‌های شهرک سازی خود در اراضی اشغالی فلسطین پایان دهد.

در گزارش این کمیته متشکل از امریکا، اتحادیه اروپا ، سازمان ملل و روسیه آمده است: «اسرائیل باید سیاست ساخت و ساز و توسعه شهرک سازی در اراضی فلسطینی، اختصاص دادن زمین برای استفاده شخصی اسرائیلی ها در این اراضی و تلاش برای جلوگیری از پیشرفت فلسطینیان را متوقف کند.»

نتانیاهو گفته است این گزارش «در ادامه این افسانه تنظیم شده است که ساخت و ساز اسرائیل در کرانه باختری مانعی بر سر راه صلح است.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل

سازمان ملل و بسیاری از کشورهای دنیا شهرک‌های اسرائیل را غیر قانونی می دانند زیرا این شهرک‌ها در اراضی ای ساخته شده‌اند که اسرئیل در جنگی در سال 1967 اشغال کرده است و بنابراین مغایر با کنوانسیون‌های ژنو است که ساخت و ساز در اراضی اشغالی را ممنوع می داند.

تداوم شهرک سازی اسرائیل در اراضی اشغالی  مانعی جدی در روند تلاش‌ها برای برقراری صلح در خاورمیانه محسوب می شود. فلسطینیان به دنبال کشوری مستقل در کرانه باختری و نوار غزه هستند که پایتخت آن بیت المقدس باشد.

بعد از سال 1967، بیش از نیم میلیون اسرائیلی در بیش از 230 شهرک غیرقانونی  در کرانه غربی و بیت المقدس زندگی می کنند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku