News   /   آسيا

کشتار مسلمانان در هند؛ محکومیت 11 نفر به حبس ابد پس از 14 سال

تصویری آرشیوی از ساختمان‌هایی که در جریان خشونت‌های سال 2002 علیه مسلمانانِ هند، به آتش کشیده شدند. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

دادگاهی در هند 11 نفر را به علت مشارکت در کشتار ده‌ها نفر از مسلمانان در ایالت گجرات در سال 2002 به حبس ابد محکوم کرده است.

این دادگاه همچنین 12 نفر دیگر را به همین اتهام به 7 سال زندان محکوم کرد. این افراد جزء گروهی بودند که 14 سال پیش به یک مجتمع مسکونی در شهر احمدآباد حمله کرده و 69 مسلمان را کشته و سوزاندند.

یک نفر از متهمین این پرونده نیز به 10 سال زندان محکوم شد.

دادستان‌های مسئول این پرونده با بیان اینکه کسانی که در آن حمله کشته شدند همگی افراد بی‌گناهی بودند، به دنبال اجرای حکم اعدام برای این 24 نفر بودند.

حدود هزار نفر که بیشتر آنان مسلمانان بودند در خشونت‌های فوریه 2002 (بهمن 1381) کشته شدند. این خشونت‌ها که یک هفته به طول انجامید، به دنبال مرگ 59 زائر هندو در آتش‌سوزی قطاری که در آن زمان مقصر آن مسلمانان اعلام شدند، آغاز شد.

یادبود کشته شدگان سال 2002 در ایالت گجرات هند

این دادگاه حادثۀ احمدآباد را «تاریک‌ترین روز در تاریخ جامعۀ مدنی» توصیف کرد.

نارندرا مودی، نخست وزیر کنونی هند، در آن زمان سر وزیر ایالت گجرات بود.

سازمان‌های حقوق بشری مودی را به دلیل انجام ندادن اقدامات لازم برای توقف خشونت‌ها مورد انتقاد قرار داده‌اند. مودی حتی در سال 2005 نتوانست روادید ورود به امریکا را به دلیل عدم موفقیت در پایان دادن خشونت‌های سال 2002 دریافت کند. 

نارندرا مودی، نخست وزیر هند (عکس از خبرگزاری فرانسه)

پس از آنکه وی در سال 2014 به عنوان نخست وزیر انتخاب شد، دولت باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، ممنوعیت ورود مودی به امریکا را لغو کرد.

مودی هرگونه اتهامی را رد کرده است. یک هیأت منصفه در دادگاه عالی هند نیز در سال 2013 به دلیل «عدم وجود شواهد کافی» مودی را تحت پیگرد قانونی قرار نداد.

هند که حدود یک میلیارد و 200 میلیون نفر جمعیت دارد، سرزمین نژادها، زبان‌ها، آیین‌ها، و فرهنگ‌های متنوع است. در این کشور هندوها اکثریت جمعیت را تشکیل می‌دهند. هند همچنین دارای جمعیت عظیم مسلمانان و اقلیت قابل توجه مسیحی و بودایی است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku