فرار داعشی‌ها از رقه سوریه به اروپا

داعشی های خارجی در سوریه برای بازگشت به کشورهایشان درخواست‌هایی مخفیانه‌ای داده اند.

گزارش‌ها حاکی است شمار فزاینده‌ای از اعضای گروه تروریستی داعش که از کشورهای خارجی به این گروه ملحق شده بودند در تلاش برای فرار به کشورهایشان هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تلگراف به نقل از دیپلمات‌ها، اعضای خارجی سرخورده و عمدتا اروپایی داعش به کشورهای خود متوسل شده اند تا کمک کنند به کشورشان بازگردند.

این در حالی است که نیروهای مردمی و دولتی سوریه در حال نزدیک شدن به رقه، پایتخت خودخوانده داعش در سوریه هستند.

بر اساس این گزارش، داعش در حال از دست دادن کنترل بخش‌های وسیعی از سرزمین‌های تحت اشغال خود است و شمار اعضای خارجی آن که قصد بازگشت به کشورشان را دارند به رکوردی بی‌سابقه نزدیک شده است.

این گزارش حاکی است بیش از 150 عضو خارجی داعش از شش کشور در چند ماه گذشته با دفاتر دیپلماتیک کشورهایشان در ترکیه تماس گرفته اند تا بازگشت آنها را تسهیل کنند.

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، دیپلمات‌های غربی گفته‌اند تماس‌های تلفنی و حتی درخواست‌های مکتوبِ محرمانه ای از داخل رقه مبنی بر کمک به خروج اعضای اروپایی داعش دریافت کرده‌اند.

طبق گزارش‌ها، داعشی‌های خارجی به ویژه غربی‌ها از موقعیت خاصی در این گروه تروریستی برخوردارند و دستمزد و مزایای بیشتری از سایرین دریافت می کنند اما در چند ماه گذشته همزمان با تشدید حملات هوایی و زمینی علیه داعش و بحران مالی این گروه، حقوق آنها قطع و مزایایشان لغو شده است.

سربازان ارتش سوریه در حال حمل مهمات

نگرانی اروپا

گفته شده 1700 عضو فرانسوی داعش از سال 2012 از سوریه و عراق به کشورشان بازگشته اند. حدود 800 داعشی انگلیسی و آلمانی نیز به کشورهایشان رفته اند که نگرانی جدی سازمان های اطلاعاتی اروپایی را برانگیخته است.

دیدیه لو برِت، هماهنگ‌ کننده اطلاعات ملی فرانسه اخیرا در کنفرانسی امنیتی با هشدار درباره خطر بازگشت تروریست های اروپایی در این خصوص ابراز نگرانی جدی کرده بود.

بسیاری از مهاجمان حملات تروریستی پاریس در سوریه آموزش دیده و موفق به بازگشت به اروپا شده بودند.

گفته شده ترکیه به دلیل هم‌مرزی با سوریه مورد توجه داعشی های خارجی برای تسهیل بازگشت به کشورشان است.

وزارت خارجه امریکا در اوایل امسال با استناد به گزارش رئیس سابق سازمان جاسوسی انگلیس در سال 2015  اعلام کرد سوریه به محل اصلی پرورش نسل جدیدی از تروریست‌ها در جهان تبدیل شده و داعش در 18 ماه گذشته حدود 31 هزار پیکارجوی خارجی را به خدمت گرفته است.

عکس منتسب به داعشی های خارجی

راب وین رایت، رئیس یوروپل نیز اواخر سال گذشته اعلام کرد بین 3 تا 5 هزار تبعه اروپایی که در اردوگاه‌های تروریستی داعش آموزش دیده‌اند به اروپا بازگشته‌ و چالشی کاملا تازه را رقم زده‌اند.

وی در مصاحبه با شبکه «راشا تودی» تاکید کرد: «اروپا در حال حاضر با بالاترین سطح از تهدید تروریستی خود در بیش از یک دهه گذشته مواجه است.»

نیروهای دولتی و مردمی سوریه به رقه نزدیک شده اند و آزادسازی احتمالی این شهر می تواند ضربه‌ای نهایی به تروریست‌های داعش در این کشور عربی وارد کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است. 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku