News   /   آسيا

دیده‌بان سازمان ملل: شواهد حاکی از بازگشایی تاسیسات پلوتونیوم کره شمالی است

تصویری از رآکتور آزمایشی ۵ مگاواتی یونگ‌بیون

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای و بازتاب اظهارات اخیر یک اندیشکده امریکایی از احتمال فعالسازی مجدد تاسیسات فرآوری پلوتونیوم با کارکرد نظامی در کره شمالی خبر داده است.

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه گفت: «شواهدی که به دست ما رسیده است دال بر فعالیت‌های مرتبط با راکتور پنج مگاواتی، توسعه تاسیسات غنی سازی و فعالیت‌های مرتبط با فرآوری پلوتونیوم است.»

آمانو در یک کنفرانس خبری در وین افزود: «با این حال، به خاطر نبود بازرسان عینی رصد ما صرفا از طریق تصاویر ماهواره‌ای است. [لذا لزوما] مطمئن نیستیم اما شواهد تصاویر ماهواره‌ای دال بر برخی فعالیت‌های موجود است.»

وی گفت شواهدی که از یونگ‌بیون مرکز اصلی برنامه هسته‌ای کره شمالی حاصل شده شامل «تردد وسایل نقلیه، رویت بخار، تخلیه آب‌های گرم و حمل و نقل مواد» است.

آمانو به زمان رصد فعالیت‌های مزبور توسط ماهواره‌ها اشاره‌ای نکرد.

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال 2009 از کره شمالی اخراج شدند.

کره شمالی در سال 2005 میلادی خود را قدرتی هسته‌ای اعلام کرد و در سالهای 2006، 2009، 2013 و 2016  چهار آزمایش تسلیحات هسته‌ای انجام داد.

موشک بالستیک میان برد«موسادان» ساخت کره شمالی (عکس آرشیوی)

این کشور برنامه هسته‌ای و موشکی خود را مانعی در برابر توطئه‌های امریکا و متحدانش برای براندازی پیونگ‌یانگ می‌داند.

شورای امنیت اسفند ماه تحریم‌های شدیدی علیه بخش‌های نظامی، معدن، تجارت و مالی کره شمالی وضع کرد. پیونگ‌یانگ نیز با پرتاب موشک به این تحریم‌ها واکنش نشان داد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku