عریقات: حرف‌های نتانیاهو درباره صلح جنبه تبلیغاتی دارد

صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطین (عکس از خبرگزاری فرانسه)

یکی از مقام‌های بلندپایه فلسطین با مردود خواندن اظهارات اخیر نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد اینگونه اظهارات صرفا جنبه تبلیغاتی دارد.

صائب عریقات روز سه شنبه گفت هدف اسرائیل از این اقدام منحرف کردن افکار عمومی از «سیاست‌های مداوم» استعماری و شهرک‌سازی‌ها است.

بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه موافقت نسبی خود را با طرح صلح اعراب اعلام و پیشنهاد مذاکره با جهان عرب درباره ویژگی های آن را مطرح کرد.

دفتر صائب عریقات موضع اخیر نتانیاهو و آویگدور لیبرمن، وزیر امور نظامی اسرائیل را «راهبرد تبلیغاتی جدید از سوی دولت اشغالگر برای جلوگیری از تسلیم شدن اسرائیل در برابر خواسته جامعه جهانی» خواند.

این مقام فلسطینی ادامه داد: «به تناقض‌ها و تضادهای بین گفتار و عملکرد نتانیاهو و دولت او عادت کرده‌ایم. صلح باید گفتار را در عمل نشان دهد.»

وی ادامه داد : «این امر در درجه اول...با متوقف کردن شهرک‌سازی‌ها، پایان دادن به یهودی سازی بیت المقدس، خاتمه دادن به اعدام‌های فراقضایی، متوقف کردن تخریب منازل، بازگرداندن اجساد (فلسطینیان)، رفع حصر، به رسمیت شناختن مرزها 1967 و اجرای توافق‌های به امضا رسیده،» میسر است.

آخرین دور از مذاکرات مستقیم میان اسرائیل و فلسطین در سال 2014 بدون نتیجه پایان یافت.

فعالیت‌های شهرک‌سازی غیرقانونی رژیم تل آویو و مخالفت آن با آزادی زندانیان فلسطینی از جمله دلایل اصلی شکست مذاکرات بودند.

سازمان ملل و بسیاری از کشورهای جهان، شهرک سازی اسرائیل را غیرقانونی می‌دانند چرا که این رژیم سرزمین‌های فلسطینی را در جنگ 1967 غصب کرده است و بر مبنای مفاد کنوانسیون ژنو، اشغالگران از هرگونه ساخت و ساز در سرزمین‌های اشغالی منع شده‌اند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku