News   /   ايران

ظریف: امریکا باید قدم‌های بیشتری بردارد

تصویر از چپ به راست: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و تیمو سوئینی، وزیر امور خارجه فنلاند در نشستی خبری در هلسینکی، 11 خرداد 1395 (تصویر از خبرگزاری فرانسه)

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد، امریکا به منظور تضمین جریمه نشدن بانک ها به علت روابط تجاری با ایران پس از توافق هسته‌ای، باید قدم های بیشتری بردارد.

به گزارش ایرنا، ظریف روز سه شنبه (11 خرداد) پس از دیدار با تیمو سوئینی، وزیر امور خارجه فنلاند در نشستی خبری گفت: «برخی بانک‌های اروپایی کماکان نگران هستند که در صورت برقراری روابط با ایران، از سوی ایالات متحده امریکا با آنها برخورد شود.»
وی سپس  تأکید کرد: «من بر این باور هستم که آمریکا می بایست برای تضمین عدم رخ دادن این موضوع اقدام کند.»

ظریف در خصوص علاقه دیگر کشورها به سرمایه‌گذاری در ایران گفت: «گستره اشتیاق برای برقراری ارتباط تجاری با ایران بسیار گسترده است. بسیاری از کشورها از کره جنوبی و ژاپن در آسیا تا کشورهای اروپایی قراردادهای زیادی با ایران امضا کرده‌اند.»

ظریف در پایان ضمن مثبت ارزیابی کردن مذاکرات خود با وزیر امور خارجه فنلاند ابراز امیدواری کرد، این مذاکرات در سفر همتای فنلاندی اش به تهران نیز ادامه یابد.

ظریف که به همراه هیأتی سیاسی- اقتصادی در دومین ایستگاه از سفر اروپایی‌اش وارد شهر هلسینکی، پایتخت فنلاند شده است، روز سه شنبه (11 خرداد) با همتای فنلاندی خود دیدار کرد.

تصویر از چپ به راست: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و تیمو سوئینی، وزیر امور خارجه فنلاند، 11 خرداد 1395 (تصویر از خبرگزاری فرانسه)

«سرمایه گذاری در ایران قابل اعتماد و امن است»

وزیر امور خارجه ایران عصر روز سه شنبه همچنین در نشست اقتصادی-بازرگانی ایران و فنلاند که با حضور 60 فعال اقتصادی-بازرگانی ایران و همچنین فعالان اقتصادی فنلاند برگزار شد، شرکت کرد.

وی حرکت اقتصادی ایران را رو به رشد توصیف کرد و گفت: «سرمایه‌گذاری در ایران قابل اعتماد و امن است.»

ظریف با بیان این که سرمایه گذاری در ایران امن است، گفت: «بعضی می گویند که ایران کشوری قوی در منطقه است. ما قوی هستیم، به خاطر این که به مردم وابسته هستیم و به خاطر این است که امنیت را از درون شکل داده ایم.»

همایش تجاری ایران و فنلاند روز سه شنبه با حضور 310 فعال اقتصادی در مرکز کنفرانس مارینا (Marina Congress Center) شهر هلسینکی، پایتخت فنلاند آغاز به کار کرد.

ظریف دعوتنامه رسمی روحانی را تقدیم رئیس جمهوری فنلاند کرد

ظریف روز سه شنبه همچنین با حضور در کاخ ریاست جمهوری فنلاند، دعوتنامه رسمی دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران را تقدیم سائولی نینیستو، رئیس جمهور فنلاند کرد.

رئیس جمهور فنلاند نیز ضمن تشکر از این دعوت ابراز امیدواری کرد دیدارش از ایران در فرصت مناسب انجام شود.

این دو مقام در این دیدار همچنین در خصوص روابط دوجانبه و تحولات منطقه غرب آسیا و روش حل بحران‌های موجود در این منطقه گفت وگو کردند.

ظریف پیش از این دیدار نیز با خانم لوهلا، رئیس پارلمان فنلاند و مارتی اویا کالوی آتیساری، رئیس جمهور اسبق این کشور نیز دیدار کرد.

وی در دیدار با رئیس پارلمان فنلاند اظهار امیدواری کرد، روابط پارلمانی ایران و فنلاند گسترش یافته و تقویت شود.

تصویر از چپ به راست: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و سائولی نینیستو رئیس جمهور فنلاند، 11 خرداد 1395 

 

تصویر از چپ به راست: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و مارتی اویا کالوی آتیساری، رئیس جمهور اسبق فنلاند، 11 خرداد 1395 

ظریف در نخستین سفر دوره‌ای خود به اروپا وارد لهستان شد و سپس به فنلاند سفر کرد.

هیأت سیاسی - اقتصادی ایران به سرپرستی وزیر امور خارجه ایران سه شنبه شب فنلاند را به مقصد سوئد ترک می‌کند.

در این سفر 60 فعال اقتصادی ایران به سرپرستی محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران وزیر امور خارجه کشورمان را همراهی می کنند.

 

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku