News   /   آسيا

خانواده راننده ملا اختر منصور از امریکا شکایت می‌کند

در این عکس ساکنان محلی در اطراف خودرویی ایستاده‌اند که به نظر می‌رسد حامل ملا اختر منصور، سرکرده طالبان و در حال حرکت در منطقه دورافتاده احمد وال در ایالت بلوچستان پاکستان بوده است. (1 خرداد 1395 عکس: خبرگزاری فرانسه)

خانواده یک راننده تاکسی که در حال انتقال ملا اختر منصور، سرکرده سابق طالبان افغانستان در جنوب غرب پاکستان هدف پهپاد امریکایی قرار گرفت و کشته شد از دولت امریکا شکایت می‌کند.

محمد اعظم، راننده خودروی حامل منصور بود که 21 می (1 خرداد) در نزدیکی شهر احمد وال در جنوب غرب پاکستان از سوی پهپاد امریکایی هدف قرار گرفت و به کشته شدن این دو نفر منجر شد. مقامات امریکایی از وی به عنوان «دومین مرد جنگجو» که در این حمله کشته شد یاد کرده بودند.

مقام‌های پلیس پاکستان روز یکشنبه (9 خرداد) اعلام کرد محمد قاسم، برادر اعظم از مقامات امریکایی به اتهام این اقدام تروریستی شکایت کرده است.

در گزارش پلیس به نقل از محمد قاسم آمده است: «مقامات امریکایی که من نام‌شان را نمی‌دانم در (سخنان خود در) رسانه‌ها مسئولیت این حادثه را پذیرفتند بنابراین من خواهان اجرای عدالت و اقدام قضایی علیه مسئولان این حادثه هستم.»

اسلام آباد می‌گوید این حمله بر خلاف مقررات بین‌المللی صورت گرفته و حق حاکمیت پاکستان را نقض کرده است چرا که خودروی حامل سرکرده سابق طالبان در خاک پاکستان هدف پهپاد امریکایی قرار گرفت.

واشنگتن مدعی است در حملات پهپادی خود عناصر القاعده و دیگر گروه‌های پیکارجو را هدف قرار می‌دهد، اما مقام‌های محلی می‌گویند در بسیاری از موارد، غیرنظامیان قربانی این حملات می‌شوند.

برادر راننده کشته شده در این حادثه به خبرگزاری فرانسه گفت: «برادر من بی‌گناه بود، وی خیلی فقیر بود و 4 فرزند کوچک از او به جا مانده است. او تنها نان‌آور خانواده‌اش بود. هدف من، اثبات بی‌گناهی برادرم است چرا که وی به عنوان یک شبه‌نظامی معرفی شده بود در حالی که فقط راننده این خودرو بود.»

اعضای خانواده محمد اعظم، راننده تاکسی که در حمله پهپادی به خودروی حامل ملا اختر منصور، سرکرده سابق طالبان افغانستان در پاکستان کشته شد. (عکس: گاردین)
اعضای خانواده محمد اعظم، راننده تاکسی که در حمله پهپادی به خودروی حامل ملا اختر منصور، سرکرده سابق طالبان افغانستان در پاکستان کشته شد. (عکس: گاردین)

طبق اعلام مقام‌های پاکستانی، اعظم برای موسسه کرایه اتومبیل «الحبیب» کار می‌کرد که منصور پس از چانه زدن بر سر قیمت، یک خودرو از آن کرایه کرده بود.

قاسم افزود: «حالا چه کسی مخارج خانواده برادرم را تامین می‌کند؟ من از جهان متمدن از جمله تمامی نهادهای حقوق بشر می‌خواهم درباره قتل وحشیانه برادرم تحقیق و غرامت فوت وی را برای کودکانش فراهم کنند.»

در همین حال، وزارت کشور پاکستان پس از انجام آزمایش دی ان ای بر روی بقایای جسد ملا اختر منصور مرگ وی در این حمله پهپادی را تایید کرده است.

سخنگوی این وزارتخانه تایید کرد که پس از انجام این آزمایش مشخص شد یکی از کشته‌شدگان در این حمله پهپادی ملا اختر منصور بوده است.

طالبان چهارشنبه گذشته هبت‌الله آخوندزاده (تصویر زیر) را به عنوان رهبر جدید خود منصوب کرد. هبت‌الله پیش از این به عنوان معاون منصور و «قاضی‌القضات» سابق طالبان فعالیت می‌کرد.

هبت‌الله آخوندزاده

اخبار مربوط به مرگ ملا منصور در حالی منتشر شد که گزارش‌ها از وجود اختلاف بین شاخه‌های مختلف طالبان بر سر اعلام وفاداری به سرکرده سابق این گروه حکایت می‌کند.

گزارش‌ها همچنین از وجود اختلافات فزاینده میان عناصر طالبان بر سر مذاکرات صلح با دولت افغانستان حکایت می‌کند. برخی عوامل طالبان می‌گویند به جای شرکت در این مذاکرات بر سر کسب قدرت مبارزه می‌کنند.

ملا محمد عمر، بنیانگذار طالبان از سال 2001 و پس از حمله نظامی امریکا و متحدانش به افغانستان که به برکناری طالبان از قدرت انجامید، در انظار عمومی ظاهر نشد و در نهایت طالبان در مرداد ماه سال 1394 اعلام کرد سرکردۀ این گروه از دو سال پیش مرده است.

پس از تأیید خبر مرگ ملا عمر، اختر منصور اوایل مرداد ماه همان سال به عنوان سرکردۀ این گروه معرفی شد.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku