گزارش: اسرائیل و متحدانش در پی سرنگونی محمود عباس

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی (راست)، محمد یوسف دحلان رئیس پیشین فتح

گزارش‌ها حاکی است، اسرائیل و متحدانش از جمله امارات، مصر و اردن در پی سرنگونی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و جانشینی وی با رئیس پیشین جنبش فتح هستند.

پایگاه خبری «میدل ایست آی» به نقل از منابع فلسطینی و اردنی که نمی‌خواستند نامشان فاش شود، گزارش داد امارات متحده عربی حتی مذاکراتی با تل آویو به منظور بازگشت محمد یوسف دحلان انجام داده است.

براساس این گزارش، قرار است این سه کشور عربی نتیجه توافق خود برای جایگزینی عباس را به عربستان سعودی ارائه دهند.

یکی از مقامات ارشد فلسطینی در همین رابطه گفت: «این گروه‌ها معتقدند که دوره سیاسی محمود عباس به پایان رسیده است و آنها باید تلاش کنند تا از هر گونه اقدام عجیب عباس تا زمانی که رهبری فتح را برعهده دارد و انتخابات آتی برگزار شود، ممانعت کنند.»

وی افزود: «این چارچوب بر لزوم انتخاب معاونی برای ابو مازن (عباس) تاکید دارد.»

دحلان که از مهمترین رقبای عباس به شمار می‌آید، در سال 2011 از جنبش فتح اخراج شد. وی متهم به فساد و افتراست، اتهاماتی که وی آنها را رد می‌کند. وی هم اکنون در تبعید سیاسی در امارات متحده عربی به سر می‌برد.

این منبع مطلع افزود: «دحلان معتقد است که دو گزینه برای این موضوع وجود دارد: یا ابو مازن استعفا دهد که این مسئله غیرمحتمل است، یا اینکه اردن به بهانه تقویت فتح میان دحلان و عباس آشتی برقرار کند.»

این گزارش می‌افزاید، مهمترین اهداف طرح برکناری عباس متحد کردن فتح، تضعیف جنبش مقاومت حماس، تکمیل روند توافق به اصطلاح صلح با اسرائیل و کنترل نهادهای فلسطینی مستقل در کرانه باختری است.

این گزارش پس از آن منتشر شد که یکی از مقامات ارشد دولت اردن افشا کرد که دحلان در تاریخ 31 مارس از امان پایتخت اردن بازدید کرده و از مقامات این کشور خواسته است تا درباره موضوع فلسطین میانجیگری کند.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در نشست اتحادیه عرب، 8 خرداد 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

فلسطین اسرائیل را به عنوان یک کشور یهودی به رسمیت نمی‌شناسد

محمود عباس در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب بار دیگر تاکید کرد که وی هرگز اسرائیل را به عنوان کشوری یهودی به رسمیت نخواهد شناخت.

عباس تاکید کرد مذاکرات پاریس باید بر تشکیل دو کشور براساس مرزهای پیش از سال 1967 و تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس تمرکز داشته باشد.

مذاکرات صلح فرانسه قرار است از تاریخ 3 ژوئن (14 خرداد) با حضور وزرای امور خارجه چند کشور و با حضور جان کری وزیر خارجه امریکا برگزار شود؛ در این مذاکرات نمایندگان اسرائیل و فلسطین حضور نخواهند داشت.

این مذاکرات سپس در پاییز با حضور نمایندگان اسرائیل و فلسطین آغاز خواهد شد. هدف از این مذاکرات در نهایت تشکیل کشور مستقل فلسطینی خواهد بود.

آخرین دور مذاکرات میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان در آوریل 2014 و پس از ادامه شهرک سازی‎های رژیم تل آویو، به شکست انجامید.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku