چورکین: ترکیه مواد اولیه انفجاری مورد نیاز داعش را تامین می‌کند

یک سرباز سوری که از روی چاله‌ای که به علت مواد انفجاری داعش ایجاد شده در منطقه‌ای مسکونی در شهرکی در نزدیکی پالمیرا عبور می کند. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

روسیه می گوید ترکیه تجهیزات مورد نیاز ساخت وسایل انفجاری مورد نیاز تروریست‌های داعش را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

به گزارش آسوشیتد پرس، ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل گفت این وسایل انفجاری «به طور گسترده برای ارتکاب اقدامات تروریستی» در عراق و سوریه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی گفت: «بررسی مواد شیمیایی به کار رفته در وسایل انفجاری ضبط شده از داعش در شهر تکریت در استان صلاح الدین در شمال عراق و شهر کوبانی در شمال سوریه نشان می‌دهد این مواد یا در ترکیه تولید شده و یا به طور غیرقانونی به این کشور ارسال شده است.»

به گفته چورکین، 5 شرکت ترکیه‌ای پودر آلومینیوم، نیترات آمونیوم، هیدروژن پروکسید و دیگر مواد انفجاری مورد نیاز تروریست‌ها را تامین می‌کنند.

وی افزود یکی از ویژگی‌های قابل توجه دیگر وسایل انفجاری تولید شده از سوی تکفیری‌ها، این است که در ترکیبات آن‌ها از مواد تولیدی امریکا، سوئیس و سوئد استفاده شده است.

سربازان فرانسوی (سمت چپ و راست) سرگرم آموزش نیروهای عراقی در زمینه شناسایی و خنثی سازی ادوات انفجاری در بغداد، پایتخت عراق (عکس از خبرگزاری فرانسه) 

این دیپلمات روس خاطر نشان کرد: «کابل‌های انفجاری تولید شده در کشورهای ثالث به طور غیر قانونی از طریق ترکیه به داعش فروخته می شود.»

چورکین یادآور شد: «این حقایق نشان می‌دهند مقام‌های دولتی ترکیه با در اختیار قرار دادن مواد اولیه ساخت این مواد انفجاری که به طور گسترده برای انجام اقدامات تروریستی استفاده می‌شوند، عامدانه در فعالیت داعش مشارکت داشته‌اند.»

در همین حال، یک سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفت این نامه «آخرین مورد از کمپین تبلیغاتی روسیه علیه ترکیه است و به همین دلیل نباید آن را جدی گرفت.»

ترکیه بارها به حمایت و همکاری از گروه‌های تروریستی فعال در خاک سوریه متهم شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که آنکارا به طور فعال سرگرم آموزش و تجهیز تروریست‌ها در این کشور است و مسیر امنی برای ورود آن‌ها به سوریه فراهم آورده است. آنکارا همچنین به خرید نفت قاچاق از داعش متهم شده است.

 

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku