اعلام آمادگی روسیه برای همکاری با امریکا علیه داعش در سوریه

سرگئی لاوروف (چپ) و جان کری، وزرای خارجه روسیه و امریکا پس از نشست صلح سوریه در وین اتریش، 28 اردیبهشت 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه از آمادگی مسکو برای هماهنگی و همکاری با امریکا و «نیروهای دموکراتیک سوریه» در حمله علیه مواضع داعش در رقه سوریه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تاس، لاوروف، روز سه شنبه در اجلاسی در ازبکستان گفت: «با تمام قدرت می‌گویم که ما برای چنین هماهنگی آماده‌ایم.»

خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد نیروهای دموکراتیک سوریه، روز سه شنبه از آغاز عملیات بزرگ این گروه علیه سنگرها و استحکامات داعش در رقه برای آزادسازی این شهر خبر دادند.

نیروهای دموکراتیک سوریه، ائتلافی از نیروهای سیاسی و نظامی کُرد، عرب، آشوری، ارمنی و ترکمان است که در خلال جنگ سوریه تاسیس شده‌است و علیه داعش می جنگد.

به گفته این نیروها، این عملیات با حمایت هوایی جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش به رهبری امریکا صورت می گیرد.

جمعه گذشته روسیه به امریکا پیشنهاد عملیات هوایی مشترک علیه گروه تروریستی جبهه النصره و سایر گروههای تروریستی داد که آتش بس سوریه را نقض کرده‌اند اما واشنگتن با آن مخالفت کرد.

جف دیویس، سخنگوی پنتاگون ضمن رد این پیشنهاد تاکید کرد: « واشنگتن و مسکو دارای اهداف نظامی جداگانه‌ای هستند. عملیات روسیه، حکومت اسد را حمایت و توانمند می کند و تمرکز ما فقط بر کاهش قدرت و شکست داعش است.»

جنگنده اف-15 امریکا در آسمان سوریه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

روسیه پیشتر برقراری «دوره آرامش» 72 ساعته از ابتدای روز سه شنبه در منطقه غوطه شرقی و شهر داریا در سوریه را خواستار شده بود.

مسکو همچنین تاکید کرد هواپیماهای جنگی روسیه به حملات علیه اعضای جبهه النصره در سوریه ادامه خواهد داد.

پیشتر در 10 اردیبهشت امسال دولت سوریه، روسیه و امریکا بر سر برقراری دورۀ «آرامش» در شمال استان لاذقیه و حومۀ دمشق توافق کردند.

گفتنی است نشست «گروه بین المللی حمایت از سوریه» موسوم به گروه تماس هم، سه شنبه گذشته در وینِ اتریش بدون نتیجه ملموسی به کار خود پایان داد.

وزیر خارجه روسیه پس از این نشست گفت برخی اعضای گروه تماس از گروه تروریستی جبهه النصره مرتبط با القاعده به عنوان ابزاری علیه دولت سوریه استفاده می کنند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku